Stel je hebt een dubbeldekker trein, als iedereen gaat trappen, komt hij dan vooruit?

Stel dat je bij elke stoel 2 trappers maakt, en iedereen gaat trappen. . . Hoe hard kan de trein dan vooruit komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ook al zit de trein vol, dan weet je nog steeds niet hoe hard iedereen trapt. Je moet wel uitkijken dat je niet met je broek tussen de ketting komt, want dat remt weer af natuurlijk. Bij 1000 passagiers, met een trapdruk van 30 kg per neergaande beweging X de massa van de trein met een geschat gewicht van 30 ton en een overbrenging van het trapstel van 32 tands naar 16 tands moet de trein 1000 X 30 X 16: 30000 X tegenwind circa 134,2 km per uur kunnen halen op een traject van 44,6 km na 12.3 km.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De locomotief alleen weegt al 86 ton... per wagon komt daar nog zo'n 46 ton bij... Ga uit van 5 wagons + het gewicht van wellicht 1000 mensen kom je ruim over 320 ton... dat is 320.000 kilo. Per persoon komt dat neer op 320 kilo. Uitgaande van de 30 kilo trapdruk per passagier (van het voorgaande antwoord overgenomen), moet je een 1:11 overbrenging hebben om boven die 320 kilo uit te komen. Dan zou het theoretisch kunnen werken.

Natuurlijk moet er nog rekening worden gehouden met de rolweerstand en eventuele trap- en overbrengingsverliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik snap niet waarom het gewicht van de trein van belang is. De trein hoeft niet te worden opgetild, alleen in beweging te worden gebracht. Het enige dat je met het gewicht kunt berekenen, is de versnelling die je de trein kunt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gewicht van de trein is toch wel redelijk van belang voor de wrijving die het op de rails uitoefend. We kunnen de locomotief wel achterwege laten (immers men wil de trein fietsend voortbewegen), dat scheelt weer een paar ton. Als we dezelfde snelheid als de originele trein willen bereiken, zou men het vermogen van 4,6MW en 260KN trekkracht kunnen overwegen te evenaren... ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
@domtic, het gewicht is inderdaad van belang voor de wrijving. De wrijving is ruwweg evenredig met het gewicht. Zolang we de evenredigheidsfactor niet kennen, zegt het gewicht echter niets. Voorbeeld: een maglev-trein van een paar honderd ton is door één persoon in beweging te brengen. Vraag niet wat de versnelling is, maar je krijgt hem in beweging - simpelweg omdat de wrijving vrijwel nul is. In gewichtsloosheid (trein in een baan om de zon) zou zelfs een peuter de trein in beweging krijgen, met alleen zijn pink. -- Die 4,6 MW - hmm, een mens kan zo'n 350 W bij elkaar fietsen. Dus drie personen per kW, drieduizend personen per MW. Voor 4,6 MW zijn dus ruwweg 14 duizend personen nodig. Aan de andere kant: de loc werkt vrijwel nooit op vol vermogen. Laten we aannemen dat 10% van het maximumvermogen voldoende is. Dan kun je volstaan met 1400 personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of die 10% niet wat weinig is... maar goed, hij moet eerst maar in beweging komen... Hoeveel kN (Nm) levert een mens?
Cryofiel
13 jaar geleden
Met de juiste overbrenging levert een mens een GN.