Is het niet raar dat ProRail niet kan zien dat er koper gestolen is?

Het treinongeluk bij Zevenaar lijkt te zijn veroorzaakt doordat vanwege koperdiefstal niet kon worden waargenomen dat er nog een trein op een stuk spoor stond toen er een andere trein aan kwam. ProRail wist dit blijkbaar niet voordat het ongeluk gebeurde.

Ik zou van een veilig spoorsysteem verwachten dat er een signaal komt als er iets mis is met een wezenlijk deel van het veiligheidssysteem, bijvoorbeeld de treindetectie.

Is dat echt niet het geval en waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt soms wel, laatst werden ergens dieven betrapt omdat de monteurs al op de storingsmelding afkwamen terwijl die gasten nog bezig waren.

Het beste antwoord

Het veiligheidssysteem is ontworpen om veilig te zijn - tegen storingen en mankementen, niet tegen sabotage.

Als een deel van het systeem uitvalt, of als er een stuk koperdraad wordt weggehaald, zal het systeem dat detecteren. Alles wat stuk kan gaan, of dat nu door slijtage is, door draadbreuk (koperdiefstal komt voor het systeem overeen met draadbreuk), door brand, door omvallende bomen, door wat dan ook  --  het wordt gedetecteerd, daar zijn alle systemen op ontworpen.

Het is een ander verhaal als iemand het systeem zelf gaat saboteren. Als de eerste geruchten inderdaad waar zijn, hadden de dieven kennis van zaken. Ze hebben eerst het systeem zodanig gesaboteerd, dat niemand kon zien dat er koperdraad verdween. Tegen zoiets is geen beveiliging bestand.

--

Laat ik een voorbeeld geven dat de situatie misschien wat duidelijker maakt.

Vergelijk het met een alarminstallatie in je huis, die een alarmcentrale inseint wanneer er onraad is.

Jouw systeem controleert continu of er nog verbinding is met de centrale; valt die verbinding weg, dan gaat er een sirene af.

De centrale controleert continu of er nog verbinding is met jouw huis; valt die verbinding weg, dan gaat er meteen een beveiliger langs om te kijken of alles nog in orde is.

Dat is een veilig systeem, denk je dan. Ook al valt de verbinding weg (door knagende ratten, door een graafmachine die op de verkeerde plek graaft, door kortsluiting vanwege regenval, of door koperdiefstal) - je zult dat altijd direct zien, dus de veiligheid is gegarandeerd - denk je.

Een domme dief zal proberen de leiding door te knippen. Hij weet misschien dat de alarmcentrale dat ziet, dus hij zal proberen binnen twee minuten met de buit weg te komen.

Een slimme dief graaft eerst de leiding halverwege op. Hij installeert een apparaatje op de leiding. Dat apparaatje laat het systeem in jouw huis weten: "ik ben de centrale, en er is nog verbinding". Hetzelfde apparaatje laat de centrale weten: "ik ben het huis van de klant, en er is nog verbinding".

Vervolgens knipt de dief de leiding door. Niemand heeft dat in de gaten, want beide kanten denken dat alles in orde is.

Vervolgens kan de dief jouw huis leegroven zonder dat het systeem alarm slaat.

--

Dit is waarschijnlijk ongeveer wat er bij Zevenaar is gebeurd. Details zullen ongetwijfeld volgen. Dan zullen we weten of het inderdaad om slimme dieven met kennis van zaken gaat.

Toegevoegd na 25 seconden:

(disclaimer in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel een duidelijk antwoord. Ik vraag me nog één ding af: zetten die dieven letterlijk apparaatjes op een kabel voordat ze hem doorknippen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat weet ik niet. Ik heb vandaag rondgevraagd binnen ProRail, maar niemand weet precies hoe ze dit hebben geflikt. De diverse spoorse forums geven ook geen uitsluitsel. Apparaatjes aan de kabel verbinden is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is het saboteren van de apparatuur die in en langs het spoor staat. Overigens is ProRail bezig met experimenten met speciale kabelklemmen. Die klemmen de koperen kabels om de anderhalve meter (of zoiets) stevig vast aan het spoor. Als een dief koper wil stelen, moet hij dus twee keer snijden (en koper is best hard), en dan heeft hij maximaal anderhalve meter draad - namelijk het stuk tussen twee van die kabelklemmen. Voor het volgende stuk van anderhalve meter moet hij weer twee keer snijden. Met die kabelklemmen is koperdiefstal nog steeds mogelijk, maar het kost veel meer moeite. De hoop is dat het "rendement" voor de dieven (afgezet tegen de pakkans) daardoor te laag wordt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat er koperdiefstal heeft plaatsgevonden, is wel zeker. De dieven hebben ongeveer 300 meter koperdraad gestolen. Over hoe het komt dat dit niet meteen is opgemerkt door de systemen zelf en door de verkeersleiding (zoals in alle voorgaande gevallen), loopt een onderzoek. Dit wordt uitgevoerd door ProRail, de politie, en het ministerie van Verkeer en Waterstaat (of hoe de nieuwe naam ook mag zijn). Het vermoeden is, dat de dieven beschikten over gedetailleerde technische kennis over de systemen, en dat ze ze in staat waren die systemen te saboteren. Dus niet kapotmaken, maar écht saboteren. Dat zou dan de reden zijn, dat niemand merkte dat er een draadverbinding was verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgebreid en vakkundig antwoord en adequaat antwoord op vervolgvragen. Chapeau!

Andere antwoorden (1)

Vaak worden elektronische systemen gecontroleerd door middel van een kleine stroom, dat alle delen van het systeem nog in contact staan met elkaar. Er moet een gesloten stroomkring zijn. Wanneer je een deel van de koperen bekabeling weg haalt kun je het detecteren daarvan voorkomen door een eigen dunne koperdraad als vervanging aan te brengen. Het systeem lijkt dan gewoon intact.