Waarom zijn de treinen nu al stuk?

Ik hoorde vandaag op de radio dat al een hoop treinen stuk waren daar het weer.
Hoe komt dat? Een auto gaat toch ook niet gelijk stuk bij sneeuw?
Bovendien loopt de ns alsmaar te zeggen dat ze zich dit jaar zou goed hadden voorbereid op de sneew.

Toegevoegd na 2 minuten:
daar is natuurlijk door

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezien de drukte bij de anwb de afgelopen week gaan auto's ook gelijk stuk van een beetje sneeuw.
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep - maar dat wordt nogal eens vergeten, want "effe lekker klagen" is zo fijn.

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad treinen uitgevallen vanwege problemen door de sneeuw. Geloof me, de NS zal uitzoeken waar dat door komt.

Vorige winter waren er grote problemen met treinen (die zijn meestal van de NS), maar toen waren de problemen met de wissels (die zijn van ProRail) het hoofdprobleem.

Nu zijn er ook nog wel enkele wisselstoringen geweest, maar dat zijn er VEEL minder dan vorig jaar. Er zijn ook problemen met uitgevallen treinen, maar ook dat zijn er VEEL minder dan vorig jaar.

Dat je nu meer over de treinen hoort dan over de wissels, betekent dus dat het grootste probleem van vorig jaar in ieder geval bijna helemaal is opgelost. Daardoor komt er nu aandacht voor het volgende probleem, dat dus veel kleiner is.

(Zo doorredenerend: stel dat volgend jaar ook het probleem van de uitvallende treinen is opgelost, dan zul je in de nieuwsberichten meldingen aantreffen over mensen die zijn gevallen omdat de treeplanken van de treinen glad waren.)

Maar geloof me, de NS zal onderzoeken waarom het toch nog verkeerd kon gaan. Ook al was het probleem veel minder erg dan vorig jaar. Men heeft tenslotte veel preventiemaatregelen genomen. Men heeft zelfs een paar weken een Nederlandse trein door het besneeuwde Tsjechië laten rondrijden, om de maatregelen te testen en ervaring op te doen.

Meer preventie is niet mogelijk. Het enige dat nu nog mogelijk is, is het evalueren van de foutoorzaak. Misschien hebben wij een ander soort sneeuw, omdat het hier vochtiger is dan in Tsjechië. Misschien is er iets anders aan de hand. De NS zal, samen met de leveranciers van de treinen (Alstom? Bombardier?), onderzoeken wat er mis is gelopen, en hoe dat volgende winter kan worden voorkomen.

Op dezelfde manier zal ProRail intern onderzoeken hoe we nóg minder wisselproblemen kunnen garanderen dan dit jaar.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, op dat gebied is NL gewoon het lachertje, anders kan ik het niet verwoorden. Er is een helepoos geen sneeuw geweest, en omdat iedereen maar naar o,a. All Gore (hoe je t ook schrijft) luisterde, en geloofde dat er nooit geen sneeuw en zo meer zou vallen in landen zoals NL...(zo kwam ie over) tja, dan gaan ze ook niks ondernemen. Van Duitsland tot Zwitserland, tot Oosterijk alles rijdt gewoon. Wij zijn gewoon niet gewend vooruit te kijken, ondanks de deksel die we vorig jaar op de neus hebben gehad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal ter wereld rijden treinen over bergen en hooglanden door meters hoge kilometerslange sneeuw.
Nee hier in Nederland hoeft er maar een blaadje te vallen een nachtvorstje te zijn en 3 vlokken sneeuw te vallen en de treinen rijden niet, niet op tijd of zijn ontspoord.
Mocht het weer meezitten dan hebben koperdieven de bovenleiding gestolen en anders is er wel een brandje of werken de OV-chipkaarten niet. Mochten er helemaal geen calamiteiten zijn dan wordt er gestaakt.
Gezien de tarieven die je moet betalen voor een treinkaartje zou je beter verwachten maat helaas dat schijnt in Nederland niet te kunnen.
Nee er is in Nederland nog steeds geen alternatief voor de auto niets is sneller,goedkoper en zekerder. (helaas)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden is zeer simpel: de overheid heeft gewoon zonder na te denken de kortzichtige visie vd euroslurpende europese commissie overgenomen.
Alles zsm privatiseren zodat er meer concurrentie op de economische markt komt, zodat dan ook de prijzen dalen.
Ten eerste de prijzen zijn in geen enkele markt gezakt, maar vanwege de concurrentie moeten de prijzen omlaag en waar kan je het snelst op bezuinigen: op personeel of op materieel.
Laat dit nou het gevolg zijn dat de de treinen nu sneller kapot gaan, want onderhoud wordt dan steeds uitgesteld of minder gedaan.
En dan maar pochen dat ze winterklaar zijn: als al die sukkels pinokkio zijn ....