Zijn Franse treinen verplicht te toeteren wanneer ze elkaar tegenkomen?

Ik zat vandaag voor het eerst in de TGV, van Parijs naar Straatsburg. Ik zat in de op één na achterste wagon.

Elke trein die ons op het andere spoor tegemoetkwam, toeterde op het moment dat hij ter hoogte van mijn wagon was.

Dit doet mij vermoeden dat Franse treinen verplicht zijn, te toeteren vlak voordat ze bij de achterkant van een tegemoetkomende trein zijn - misschien om te voorkomen dat mensen vlak achter die andere trein het spoor willen oversteken, en niet in de gaten hebben dat er op het tweede spoor ook een trein aankomt.

Bestaat deze verplichting inderdaad?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook. Daarom gokte ik dat het een algemene regel was, die ooit voor alle Franse treinen gold. Toen die nog langzaam reden en alleen over gewoon spoor reden, was dat misschien nog een zinvolle regel. Voor de TGV is die regel niet meer zinvol, maar het zou best kunnen dat het te moeizaam was om de wet aan te passen, en men het daarom maar zo heeft gelaten, ook voor de TGV. Maar goed, dat was slechts een gok mijnerzijds.

Antwoorden (2)

ik heb ooit gehoord dat dit is als er iets aan de hand is

als alleen maar de treinen toeteren die jullie tegenkwamen en jullie trein niet dan is er waarschijnlijk iets aan de hand geweest in de richting waar jullie naar toe reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed sterk dat ze niet toeteren, maar dat sprake is van een Doppler effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De Thalys en de ICE hebben daar anders geen last van.