Dat kan omdat het gaat om twee verschillende groepen mensen met verschillende doelen. Aan de ene kant heb je de politici die willen dat we vaker gebruikmaken van het openbaar vervoer. Aan de andere heb je de eigenaars van de ov-maatschappijen, bijvoorbeeld de NS, die (meer) winst willen maken en dus de prijzen blijven verhogen. Dat gaat dus niet samen. Lang leve de privatisering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat men minder files en uitstoot van broeikasgassen wilt maar men wil ook geld blijven verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke mensen willen dat?
En met welke reden?

Antwoord dus: Mensen willen dat helemaal niet behalve een paar niet nadenkende politici en hun aanhangers.

Motivatie: OV vervuilt meer dan eigen vervoer per reizigers km. Want OV moet, wil je mensen erin krijgen, dag en nacht door blijven rijden, ook leeg.
OV gaat zelfs in de spits eigenlijk maar kwartvol rijden (gemiddeld). Want de bus gaat leeg naar de vinex wijk mensen ophalen, moet door de hele wijk mensen halen dus rijdt ook de andere kant op voor een behoorlijk deel niet gevuld. (anders zou er een halte verder niemand meer bij kunnen). Rijdt bovendien een enorme kronkelweg, veel extra km dus, en door het stoppen en optrekken erg onzuinig tov eigen vervoer.
Daarnaast is de wegcapaciteit per beschikbare baan hoger indien auto's rijden dan een busbaan. Want door het telkens stoppen voor in en uitstappen is de afstand tussen de bussen veel groter dan met gewone auto's.

En treinen rijden niet van woonplaats naar werkplaats...dus veel extra km als voor en natransport.