bestaat er een snelkoppeling voor goederentreinen? sterk genoeg voor 'n trein van 1000t. ik zoek een oplossing zonder buffers.

ik filosofeer over personentreinen (20 wagens) voor lange afst. in ontwikk. landen.....b.v. vietnam......ben voorstander voor bredere wagens en bredere spoorwijdte. graag ook reactie op mijn email t.dop@live.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarom niet gewoon de koppelingen gebruiken die we in Nederland ook hebben, die werken prima. Sterker nog, er is met een nederlandse koppeling ooit al eens een plekje in het Guinness book of records verschenen met de langste passagierstrein ter wereld. Twee jaar later hebben de Belgen die titel overgenomen:
"Zij reden met één elektrische locomotief een zeventigtal rijtuigen van Gent naar Oostende. Lengte van de sleep was 1733 meter en het gewicht 2786 ton. Voor het afleggen van de 62,5 kilometer afstand had men 1 uur, 11 minuten en 5 seconden nodig."

http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRtW/index.html

Komt dus direct het volgende probleem: Hoe langer de trein, hoe langer de trein nodig heeft een bepaalde afstand af te leggen.

Je idee voor bredere wagens en een bredere spoorwijdte is niet echt briljant. Er liggen al sporen en met jouw idee zouden alle sporen opnieuw aangelegd moeten worden, dat is een heel langdurig plan.
Daarnaast is Vietnam ook niet echt een gelukkig gekozen land om als voorbeeld te nemen.
Vietnam beschikt over een prima treinnetwerk. Redelijk comfortabele treinen die redelijk volgens het spoorboekje lopen.

In Afrika zou er her en der nog wel iets verbeterd kunnen worden aan het spoorwegboekje (daar kun je een machinist zelfs laten wachten als je hem een paar bankbiljetjes toestopt), maar ook daar zal men er niet over peinzen om een compleet nieuwe spoorweg aan te leggen zeker niet één waarbij echt compleet nieuwe wagons moeten worden gekocht omdat ze een afwijkende breedte hebben.
Ontwikkelingslanden hebben juist behoefte aan goedkoper materieel, tweedehandsjes uit Westerse landen (zo heb ik in Afrika eens in een Belgisch treinstel gezeten).