ben je een hangjongere als je iemand weg brengt naar het station en op het station staat te wachten op de trein die vertraging heeft?

wij hebben hiervoor een boete gekregen

Toegevoegd na 51 minuten:
wij waren met 2 stelletjes die 1 persoon ging uitzwaaien (totaal waren wij dus met z'n vieren) wij zaten in de wachtruimte op de trein te wachten.

Toegevoegd na 2 uur:
wij zaten op een normale manier op de bankjes (dus niet met de voeten), wij waren niets aan het vernielen of dergelijke. Volgens de politie waren wij hangjongeren die iets konden gaan doen, ze hebben zelf in een gesprek toegegeven dat wij niets deden, maar het feit dat wij iets konden gaan doen daar mogen ze dus al een boete voor geven. De wachtruimte is gewoon een hokje buiten waar je je niet hoeft te melden. Het is een onbemand station. Dit is namelijk een klein stationnetjes waar maar 2 keer per uur een trein komt. Verder waren er nog maar 2 andere reizigers maar die stonden veel verder weg op het perron terwijl de "wachtruimte" niet op het perron is maar op een stoep ervoor dichtbij de fietsenstalling. Ik neem aan dat die reizigers zich niet aan ons gestoord hebben. Wij wisten niet dat je zonder kaartje niet bij een vriendin mag wachten totdat de trein komt, anders had ze helemaal alleen op een donker station moeten wachten. Feit is dus dat wij daar zaten als groepje van 4 personen waarvan er maar 1 een treinkaartje had. Als de politie tegen ons had gezegd dat dat wij daar niet mochten zijn dan waren wij ook gewoon vertrokken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Wat?! Nee natuurlijk niet. Wat belachelijk! Ik heb begrepen dat je een boete kan krijgen als je op een openbare plek 'hangt' met minimaal 5 jongeren. Ik vind dit heel raar hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dan ben je geen hangjongeren, maar als je met een hele groep daar staat en je word al enige tijd in de gaten gehouden vorm je een groep, en zal er toch overlast zijn geweest.. je krijgt niet zomaar een boete....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel mag je alleen op het perron komen met een geldig vervoersbewijs. Daar zal het wel op afgeschoven worden.
De bon is zeker voor verstoring van de openbare orde? Hangjongere is geen juridische term.
Als je zeker van je zaak bent, kun je het laten voorkomen en de rechter laten beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af hoe jullie je gedragen hebben.

Als jullie gewoon stonden te wachten is het onzin om bekeurd te worden.
Als jullie ongein stonden uit te halen om de tijd te doden, dan is het tercht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan, als het echt eerlijk gebeurt is zoals jij hier nu verteld is het belachelijk, als je het verhaal in jou voordeel uitlegt en jullie helemaal niet zo braaf waren zou het terecht kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je werkelijk niets anders deed dan wachten op de vertraagde trein is het te gek voor woorden en zou ik de zaak zeker laten voorkomen. Het lijkt mij dat een beetje rechter de boete zo van de tafel veegt. Als het zo is dat jullie een beetje liepen te vervelen ligt de zaak anders. Ik weet niet wat de agent voor een reden had om jou staande te houden. Bedenk wel dat je niet op 't perron mag komen zonder geldig vervoersbewijs, maar in de praktijk denk ik niet dat je daar bij normaal gedrag snel voor beboet zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan of je overlast bezorgt en hoe groot de groep is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij regende het en hadden jullie een capuchon op. Het was nog koud ook dus met nog een muts eronder of een petje erbij op.
Flink even geinen met zijn vieren om jullie warm te houden.

En jullie staan dan ook nog in een hoekje, zodat het groepje hechter wordt. Maar wel in de verlichting.

En jullie zijn nog 'jongeren'

Dan krijg je toch een stereobeeld als hangjongeren.
Kortom jongeren die hangen.
De foto zou ook op zich niet fout zijn, toch staat hij bij een artikel over hangjongeren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Straks wordt je ook nog beboet omdat je een boerka om hebt, dus je gezicht niet meer laat zien. Alleen maar omdat je een muts om hebt, een sjaal, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de tijd die je doorbracht en vooral hoe het gedrag van jullie was.
Als er meldingen van overlast/baldadigheid zijn binnengekomen zou dit de reactie van de politie kunnen verklaren.
Deze zijn mogelijk ook op video vastgelegd en uitgekeken. Kortom je zou bij de politie/NS kunnen vragen of ze kunnen aangeven waarom en op welke grond je de boete hebt gehad.
Als je zeker bent van je goede gedrag zou ik in beroepgaan of de zaak laten voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee tuurlijk ben je dan geen hangjongere en het is vrij logisch dat je een vriendin niet savonds in het donker op een verlaten station alleen laat wachtten hebben jullie de politie ook gezegd dat alleen zei een kaartje had en jullie niet want dan is het helemaal absurd als de politie niet wist dat jullie geen kaartje hadden want dan zou het beteknen dat je nooit met een groep vrienden met de trein kunt omdat je niet samen mag wachtten maar als jullie een boete hebben gekregen ervoor zou ik bezwaar aantekenen dat kan binnen een bepaalde tijd nadat je de boete hebt gehad