waarvoor dient een SOS-paal op NS stations?

Ik zie elke dag als ik op het station de trein neem een SOS-paal staan. Maar waar dient deze voor? Voor welk soort noodgevallen kan/moet men deze knop gebruiken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Dat is de NS-Servicezuil

Via de NS-Servicezuil heeft u rechtstreeks contact met één van onze medewerkers, van de eerste tot en met de laatste trein. De servicezuil heeft twee knoppen. De blauwe serviceknop is voor:

•Opvragen van reisinformatie.
•Informatie over abonnementen, soorten kaartjes enz.
•Inlichtingen over voorzieningen op het station
•Doorgeven van defecten of beschadigingen.
•Opgeven van verloren of gevonden voorwerpen.
De rode alarmknop (SOS) is uitsluitend voor noodsituaties. Noodoproepen worden afgehandeld in samenwerking met de spoorwegpolitie.

Ook met een functiebeperking kunt u de NS-Servicezuil makkelijk bedienen.

•De zuil heeft speciale voorzieningen voor mensen met een functiebeperking.
•Het onderscheid tussen de twee knoppen is in braille weergegeven.
•De zuil is voorzien van een ringleiding. Deze is aangeduid met het voor slechthorenden bekende pictogram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze paal dient, volgens mij, om hulpdiensten te waarschuwen, bijvoorbeeld als er vernielingen plaatsvinden of als er iemand onwel geworden is. En ook als je ziet dat er iemand op het spoor loopt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je krijgt dan iemand van de NS aan de lijn, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vorige antwoord klopt. Je kunt ook bellen als je bijv. 's avonds laat op een eenzaam stationnetje staat en je wordt lastiggevallen of bedreigd. Dan sturen ze de (spoorweg)politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOS Save Our Souls oftewel hellup. Je zult begrijpen dat het niet om hulp gaat bij het instappen maar hulp van medische aard. (Ook niet voor een bloedneus)

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom, hulp bij calamiteiten