Is het toegestaan in te checken bij de NS terwijl je met een andere vervoerder reist?

In het traject tussen Groningen en Leeuwarden reis je met de trein met Arriva treinen. Deze treinen hebben nog geen OV-chipkaart acceptatie. Echter vind je op beide stations wel een chipkaartpoortje van de NS. Mag je dan met de OV chipkaart daar in-en-uitchecken?

Immers, bij een papierenkaartje koop je deze ook bij de NS, en betaal je de NS, dus vraag ik me af, in hoeverre is de OV Chipkaart dan anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat je op dat stuk de Chipkaart niet mag/kan gebruiken zal je mogelijk meer betalen dan nodig is want de ov-chip berekent de afstand die je hebt gereden van A naar B met de NS (want bij Arriva werkt het inderdaad nog niet). Het is ook gewoon niet toegestaan zoals je zelf al aangaf en ik durf met zekerheid te zeggen dat je met je ov-chip meer zal betalen dan wanneer je een kaartje koopt want je treinreis via NS zal via Meppel lopen als ik het goed heb...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, officieel moet je op dit traject nog een papieren kaartje kopen, en is reizen met de OV-Chipkaart (nog) niet toegestaan. Waarom dat zo gedaan is weet ik niet.

Als je op de reisplanner van de NS deze reis invoert kom je de volgende tekst tegen:

"Reizen met de OV-chipkaart
Voor een deel van dit traject kunt u nog niet met de OV-chipkaart reizen. Koop een kaartje via e-ticket of bij de automaat voor het gehele traject."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arriva heeft niets met de ns te maken. Dit is een andere vervoers onderneming. Deze heeft dus nog niet de ov kaart op dat traject ingevoerd.
13 jaar geleden
Als je een studenten ov chipkaart hebt mag je tussen leeuwarden en groningen wel hiermee reizen. Je kunt dan niet inchecken maar bij controle kijken ze of hij wel geldig is. (even ter informatie dus) oh en in de groningse bussen (qbuzz) kun je ook niet met de studenten ov inchecken maar mag je er wel mee reizen, door de kaart te laten zien aan de buschauffeur. Op de site van ov chipkaart is een kaart te bekijken met vervoerders en plaatsen waar de ov chipkaart wèl te gebruiken is.