Dat instap- of basistarief is er omdat korte ritten per km duurder zijn dan lange ritten (meer optrekken dat extra brandstof kost) en ze die extra kosten terug willen verdienen.
Het opstaptarief van de OV-kaart is hoger dan die extra strip omdat de vervoersbedrijven juist teveel moesten bijleggen bij die korte ritjes. Daarentegen zijn de kosten voor lange ritten bij de OV-kaart lager vanwege de omgekeerde redenering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is net als die standaardstrip die je moet tellen als je met een strippenkaart reist, een soort basistarief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site noemen ze het ' instap tarief' maar kan de link ff niet vinden..

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zelfde als met de strippenkaart, je moet minimaal 1 strip af laten stempelen ook al ga je maar 1 halte verder. En 2 haltes kost meteen 2 strippen...