Welk rijbewijs moet je hebben voor een trike..motor met drie wielen die soms complete auto zijn ??? en helm verplicht??

Toegevoegd na 6 minuten:
kan me herrineren dat je "vroeger"voor een driewieler (auto dan ) een A rijbewijs nodig had ..klopt dat en waar zit het verschil ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Hangt er helemaal vanaf wat voor 'n motortje er onder hangt....

Regels voor een trike die is goedgekeurd als driewielige bromfiets
Voor deze trikes gelden dezelfde regels als voor een bromfiets.

De minimumleeftijd bestuurder is 16 jaar.
Een bromfietsrijbewijs is verplicht.
Een helm dragen is verplicht, tenzij de trike is voorzien van goedgekeurde veiligheidsgordels.
Een kenteken is verplicht.
Deze trike heeft een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/uur, een ledig gewicht van minder dan 350 kilogram (het gewicht van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen) en een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 kubieke centimeter óf een dieselmotor met een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kilowatt óf een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kilowatt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

# De minimumleeftijd van de bestuurder is 18 jaar. Een rijbewijs B is verplicht.
# Een helm dragen is verplicht, tenzij de trike is voorzien van goedgekeurde veiligheidsgordels.

Toegevoegd na 8 minuten:
Waarschijnlijk heb je in België een motorrijbewijs nodig voor een trike.
Op wiki vond ik namelijk dit:
"In Nederland wordt een trike ingeschreven als auto, in België als motor."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trike
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wel het juist antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik vroeg het me al af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, met dezelfde link heb je het al snel.
We zitten trouwens vaak wel op één lijn in onze gedachten en antwoorden.
Een trike mag in Nederland zonder helm bereden worden als er gordels zijn gemonteerd. In België is een helm verplicht. Om een trike te besturen heeft men een rijbewijs B nodig. In Nederland wordt een trike ingeschreven als auto, in België als motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
autorijbewijs dacht ik ja... bij mijn theorie examen hadden ze het duidelijk over dat motoren en scooters 2 wielen hadden. ik lachte er altijd om want dat leek me nogal logisch. maar zo kan je dus wel trikes uitsluiten ja:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit hem in het gewicht. DE RELIANT WOOG MINDER ALS 400 KG
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gekeken moet worden naar wat voor soort kenteken er op de trike zit. Is dit het kenteken van een auto of van een motor. Op de site van het RDW is op te vragen onder welke categorie uw trike valt.

De meeste trikes zijn voerzien van een autokenteken. Dit dat geval mag u de trike besturen met een rijbewijs B. Helm is verplicht, tenzij u de trike heeft voorzien van gordels en deze gordels ook gebruikt.
Bronnen: