Omgaan met eigen fouten in het verkeer, hoe doe ik dit?

Ik ben van mezelf echt een pietje precies. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en gelijk een autootjes gekocht. Ik maak af en toe wel eens 'kleine foutjes' in het verkeer, maar na de hand kan ik daar zo mee in me hooft zitten. En dit heeft bij mij uiteindelijk gezorgd voor rijangst puur omdat ik zo graag perfect wil rijden en me heel schuldig voel tegenover andere bestuurders. Ik woon ook nog eens in een klein schalig dorp en mijn moeder is bevriend met iedereen en zodra ik dan een keer een auto van rechts over het hooft zie is het gelijk van 'die dochter van deed vandaag dat' VRESELIJK. Gelijk de volgende dag al blikken.

Ik kwam een tijdje terug bij de jumbo weg en er komt een auto een weg uit (wat ik dacht een uitrit) dus ik rij door. Die auto schiet opeens met de neus naar voren toe en ik dus uitwijken. ( bleek een weg van rechts te zijn dus die vrouw had voorrang) Dit was schrikken. Ik heb de hele dag op de bank gezeten, ik heb niks kunnen eten. Dit gedrag van mij is toch niet normaal.. ik ben zeker geen slechtte rijder maar als dit zo door gaat kan ik beter mijn rijbewijs door knippen want ik wordt er helemaal gek van.

4 jaar geleden
6.8K
paulus811
4 jaar geleden
Ik zou nog eens een goede rijschool opzoeken en een paar lessen nemen om aan je onzekerheid te werken. Iedereen maakt fouten in het verkeer en meestal loopt het goed af. Wat anderen ervan vinden moet je ook loslaten, dat is niet belangrijk. Heb je deze onzekerheid in het dagelijks leven, bijvoorbeeld op je werk, ook?
Heart
4 jaar geleden
Helaas wel.
Inekez1
4 jaar geleden
Misschien helpt het om gewoon iets langzamer te rijden in gebieden met zijwegen, uitritten etc. Ook al was het wel een uitrit en had jij wel voorrang, dan nog is het de bedoeling dat je op tijd kunt remmen en stilstaan als iemand anders een fout maakt en voor jou de weg op draait. Als jij moet uitwijken ipv remmen, heb je eigenlijk de kruising te snel benaderd. Bijkomend voordeel als je minder hard rijd, is dat je overal - ook waar je het niet verwacht - gewoon wat meer tijd hebt om de situatie in te schatten en te bepalen wat je moet doen. En maak jij (of een ander, want echt iedereen maakt wel eens inschattingsfoutjes in het verkeer!) toch een foutje, dan heb je alsnog genoeg tijd om te remmen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het antwoord van jouw moeder op dit soort aanmerkingen over haar dochter zou moeten zijn: let op jezelf, dan heb je het al druk genoeg. Zij is met iedereen bevriend? Je kunt niet met iedereen bevriend zijn, dan waai je met alle winden mee en hebt geen eigen mening. Geen wonder dat je erg onzeker bent. Iedereen maakt foutjes in het verkeer, maar omdat jij toch goed oplet loopt het goed af. Doe zoals @paulus811 aanraadt, neem nog een paar lessen bij een goede rijschool en bespreek je onzekerheid met de leraar. Komt goed, ook met jou.
Ritsuka
4 jaar geleden
Als dit je leven zo beheerst, zou ik eens naar de huisarts gaan. Die kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een praktijkondersteuner.
Het heeft niet veel met het autorijden te maken, je bent blijkbaar perfectionistisch ingesteld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Extra lessen om je onzekerheid te beteugelen zoals al eerder aangeraden is een goed idee.
Perfectionisme of faalangst in beide gevallen is het een ondersteuning om met een rustige instructeur meer ervaring op te bouwen. Of daar een speciale rijangstcoach voor nodig is, wellicht is het beter om daardoor rustiger te worden.
Vergeet ook niet, als er iets gebeurt zoals met die auto van rechts -niet uitrit- dan krijg je de neiging om Nooit Meer Te Rijden! niet doen... 'als je van het paard afvalt meteen er weer op gaan zitten' ... anders zou je de angst de kans geven om te groeien. Zo ook met auto rijden. Ik spreek uit ervaring. Zeker de volgende dag weer achter het stuur, geen risico's nemen niet te hard rijden, overzicht behouden en verder gewoon doorgaan, @Heart.
tinus1969
4 jaar geleden
@inekez1
"Misschien helpt het om gewoon iets langzamer te rijden in gebieden met zijwegen, uitritten etc. "
dat vind ik een controversieel advies, omdat het probleem niet lijkt te zijn dat @Heart te snel rijdt, maar dat ze rijangst heeft. Daaraan toegeven leidt juist tot te langzaam of anderszins gevaarlijk rijden.

Antwoorden (2)

Ook in het verkeer geldt: je kunt niet beter dan je best doen.

Een weg van rechts over het hoofd zien: dat is een gevolg van onoplettendheid of te hard rijden of slechte ogen. Of een combinatie hiervan.

Maar je hebt bij je rijles ongetwijfeld ook geleerd dat je wel voorrang moet geven maar dat je geen voorrang mag nemen. Je had het verkeer van rechts voor moeten laten gaan maar toen de bestuurder van die auto zag dat jij de fout maakte (door niet te stoppen/snelheid te minderen) had zij de kruisende weg niet moeten oprijden.

Het verkeer is een samenspel en als we elkaar niet in de gaten houden (in de goede betekenis dan) zou het veel vaker fout gaan. We moeten elkaars fouten en foutjes opvangen en niet "op onze strepen gaan staan". Zo zul je ook nog wel eens meemaken dat je wil invoegen maar dat het "gat" dat je nodig hebt wel aan de krappe kant blijkt te zijn. Dan getuigt het van verkeersinzicht als de auto waarvoor je wil invoegen het gas iets loslaat, als dat kan, waardoor het "gat" groter wordt.

Kortom, niet over inzitten. Om verkeersinzicht te krijgen, moet je gewoon veel rijden. De rijschool heeft de basis geboden en het CBR heeft getoetst of de basis voldoende was. En dat was het geval, anders had je geen rijbewijs 'gekregen'.

Alleen als je de weg van rechts te laat zag door slecht zien, dan naar de oogarts of opticien.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
++ dubbel plus. Als de bestuurster heeft gezien dat jij de fout maakte (door niet te stoppen/snelheid te minderen) had zij de kruisende weg niet moeten oprijden.
Rijangst (amaxofobie) komt veel voor. Je bent absoluut niet de enige.

De oorzaken om rijangst te ontwikkelen, hebben zijn divers.
In jouw geval zou het kunnen door faalangst; rijangst ten gevolge van faalangst, is één van de vormen.
Natuurlijk zijn er veel meer oorzaken, bijvoorbeeld: onvoldoende vaardigheden op de weg,
trauma op de weg, verkeersagressie......
Maar als ik jouw verhaal lees, denk ik eerder aan faalangst en routinegebrek.

Zelf zou ik kiezen voor een behandeling.
Het zou jammer zijn als je het autorijden straks gaat vermijden. Dan is de stap om weer achter het stuur te zitten nog veel groter. Misschien is jouw angst nu snel op te lossen...

In 2006 is de beroepsvereniging voor rijangstcoaches opgericht.
In 2016 heeft deze vereniging geleid tot de coöperatieve vereniging rijangstlabel UA.
Deze vereniging heeft 14 coaches verdeeld over heel Nederland. Sommigen kunnen zelfs EMDR toepassen etc na een trauma.
Natuurlijk kun je indien nodig altijd om psychologische hulp vragen, maar de coach zal dat dan ook adviseren.
(Ik maak geen reclame, maar bij deze vereniging ben je zeker in goede handen).

Meis, kom in actie.
Je verstand weet dat deze angst niet nodig is, maar jouw lichaam reageert wel met angst.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ nuttige info, rijangst kan zomaar om onverklaarbare redenen ontstaan.