Zijn afleveringskosten verplicht bij aanschaf van een motor?

Wanneer je een motor bij een dealer koopt, ben je dan verplicht dit te betalen, of mag je deze weigeren? En als je dit weigert, heb je dan recht op garantie dat alles alsnog in orde is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze kosten zijn meestal absurd hoog en slaan nergens op (in vergelijking voor wat jer er voor krijgt).
Als je al over de prijs bent overeen gekomen zal dit dan ook vaak exlusief afleverkosten zijn en zul je deze (als je de motor wil hebben) ook moeten betalen.
Tenzij je bij aankoop van een motor over die prijs onderhandelen, dat is ook het moment om deze kosten te bespreken (dit is ook het minst wat ik van de aankoopprijs er af wil hebben...).
tinus1969
7 jaar geleden
https://www.consumentenbond.nl/campagnes/rijklaarmaakkosten/faq/ Voorzover ik het begrijp: Ze zijn verplicht en zullen binnenkort wel verdwijnen (of beter gezegd: opgenomen worden in de prijs ipv apart vermeld).

Antwoorden (2)

Als je de motor wilt kopen: ja.

De verkoper is niet verplicht de kosten voor het rijklaar maken in rekening te brengen, maar als hij het doet zul je ze moeten betalen. Natuurlijk kun je proberen de prijs naar beneden te krijgen.

Het zijn kosten voor bijv. een tank brandstof, het overschrijven van het kenteken en een afleverbeurt. Vraag de verkoper gerust waarvoor ze zijn.
7 jaar geleden
Drie vragen in één:
- afleverkosten zijn niet verplicht
- je mag ze weigeren
- het recht op garantie vervalt niet.
Je mag met de verkopende partij overeenkomen dat je de motor "in de verpakking", dus rechtstreeks af fabriek geleverd krijgt. In dat geval zal je zelf de motor rijklaar moeten maken.