Waar moet ik op letten om een 5 jaar stilstaande motofiets weer in bedrijf te nemen?

Ik heb een motorfiets uit 1985 die al een jaar of vijf stil staat. Nu heb ik de tijd weer om er op te gaan rijden. Waar moet ik technisch gezien allemaal op letten en wat moet ik doen voordat ik de eerste rit maak? Het is een 2-cylinder, 850cc, V2 met cardan aandrijving.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Wat kan je verwachten/wat moet je doen:
- Carbs legen en reinigen
- Tank legen en verse benzine erin
- Banden checken (zijn mogelijk gedeukt.. sowieso zal de spanning te laag zijn)
- Accu is waarschijnlijk verrot of in ieder geval leeg
-Olie + filter verversen
-Eerst de bougies er uit, die zijn waarschijnlijk verrot. -Draai dan de krukas eerst met de hand rond, of er geen kleppen blijven hangen.
-Misschien wat dunne olie in de cilinders spuiten, die zijn volledig droog.
-Indien mogelijk ook wat olie op de nokkenas/slepers spuiten
-Nieuwe bougies erin
-De eerste minuten rustig laten draaien, de olie moet zich eerste weer verspreiden.
-Goed rekening houden met het feit dat je hem min of meer eerst moet inrijden, daar de pakkingen een beetje uitgedroogd zijn. Doe je dat niet dan krijg je tranen met tuiten want dan moet nieuwe voet pakking en zo plaatsen, maar doe je dat wel dan zul je er geen spijt van hebben

Succes :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha alle beetjes helpen he ;)

Andere antwoorden (9)

Niet erg goed die lange stilstand. Eerst de olie wisselen. Daarna elk mechnaisch gedeelte smeren en voorzichtig een paar draaien aan geven om te checken dat niets is geblokkeerd of vastgeroest. Zie ook : The art to maintain your motorbike.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk zeker even of de banden niet poreus geworden zijn. Dat kan namelijk heel gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld als ze kapot gaan onder het rijden.

Verder de standaard dingen: olie peil, accu, remmen, even alle kabels controleren of er niets los zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou eerst even bij een expert langs gaan.In de jaren zal er in de motor wellicht corrosie opgetreden zijn,en bewegende delen die zonder olie gestaan hebben zullen misschien ook verroest zijn.
Eerst een goede inspectie,en dan voorzichtig en langzaam gaan rijden.

Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou inderdaad even een expert ernaar laten kijken, er zijn veel mensen die dit als hobby hebben en die je wel weer opweg kunnen helpen.

Belangrijkste is de vloeistoffen (na zo'n lange tijd alles verversen en gelijk de filters checken) en de remmen/kabels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Remvloeistof, olie en benzine vervangen en de banden en accu waarschijnlijk ook. Dan vooral rustig inrijden weer als de motor eenmaal start.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Los van het feit dat (zoals eerder genoemd) je vooral alle draaiende delen eens goed moet nakijken...

Neem eens 1 á 2 rijlessen om het gevoel weer terug te krijgen...

De beste vriend van mijn vader verongelukte toen hij na een jaar of 5 weer kon motorrijden door een kleine fout...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
You're welcome
Het is motoRfiets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou hem heel rustig naar een dealer rijden en een servicebeurt laten geven. Nog beter is de dealer te vragen of hij de motor op kan komen halen met een trailer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Kahuna;

Veel goede tips al gezien hierboven die vrijwel alles aanstippen. Kleine toevoeging; als alles in orde blijkt te zijn ververs je de olie, niet met een duur merk of zo, maar een goedkope olie met de juiste specificaties. Dan starten, een flink stuk gaan rijden waardoor de motor goed doorgewarmd wordt. Tevens de gelegenheid om te zien of je nergens lekkages hebt. Bij terugkomst de nog warme, dunne olie aftappen en heel lang laten nadruppen; hiermee verwijder je zoveel mogelijk vervuiling. Dan pas opnieuw vullen met olie van goede kwaliteit. Eventueel het filter in deze wissel ook meenemen.

Succes met je Guzzi!