Is een YAMAHA xs een betrouwbare motor?

Ik ben sinds een aantal maanden de trotse eigenaar van deze machine. Ik ben nog bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Helaas loop mijn motor nog niet zoals het hoort.
Ben benieuwd naar ervaringen van andere rijders met deze motor.Of eventueel mensen die meer weten over de YAMAHA xs.
Het is overigens een 500cc motor uit '78!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De XS-en waren indertijd behoorlijk betrouwbaar.
De betrouwbaarheid was echter wel afhankelijk van de verkoopcijfers. Van de modellen die veel verkocht waren, kwamen veel reacties waarop, indien nodig, modificaties konden worden uitgevoerd die de betrouwbaarheid ten goede kwamen (let wel, we praten over de begindagen van het viertakt tijdperk van Yamaha) .
Van de XS500 (8-klepper met dubbele bovenliggende nokkenassen toch?) zijn er niet veel verkocht in Nederland.
Veel onderdelen zul je er ook niet van vinden.
Meer verkochte types waren indertijd de
XS250
XS360
XS750
XS1100
Van de XS850 zijn eveneens niet veel verkocht, maar dat was een doorontwikkeling van de XS750 met de cylinderbussen van de XS1100.

'78 he ?
Hopelijk heb je dan al electronische ontsteking erop, dat maakt het XS-leven aanzienlijk aangenamer.
Kleppen stellen moet je laten doen,als je niet handig bent, evenals het synchroniseren van de carburateurs.
Als je het wel zelf durft, kun je aanwijzingen vinden op het internet (handleidingen als pdf's).
Heb je al gezocht naar een club/forum ?
Bijv. http://www.yamahaclub.com/forums/forum/33-yamaha-classics/
Verder is het als met elk wat ouder voertuig ook een kwestie van mazzel hebben.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is gezien de leeftijd van jouw motor, ook erg afhankelijk hoe de staat van onderhoud is! Als hij al die jaren goed onderhouden is, dan kun je er nog best wel even leuk plezier aan beleven!

Controleer de motorolie eens op kleur! is deze pikzwart dan heeft hij al lang geen verversing meer gehad.

De yamaha xs was vrij populair
Maar zoals ik al zei, de betrouwbaarheid hangt af van de staat van onderhoud, en als je zelf al aangeeft dat hij niet loopt zoals het hoort, zou ik hem toch ff een beurtje laten geven! Ontsteking laten afstellen en brandstof vilters laten vervangen!