Moet de voorband van een motorfiets van hetzelfde type en merk zijn als de achterband?

Ik hoorde dat ie anders niet goed zou rijden, is dit waar?

8 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Weet niet of het verplicht is maar het word in elk geval sterk aangeraden:
Gebruik alleen een voor- en achterband van hetzelfde merk en type. Doe je dat niet dan kan de motorfiets anders reageren dan je gewend bent en zelfs instabiel worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het wordt ten strengste aanbevolen twee banden met hetzelfde merk en uit het zelfde gamma te gebruiken, omwille van wetgeving en technische redenen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben benieuwd welke "wetgeving" dat zal zijn waar ze het in die laatste link het over hebben...
Raadzaam is het zeker.

Andere antwoorden (1)

Ik heb jaren motor gereden en ik geloof dat ik nooit voor- en achterband van hetzelfde merk had.

Handelbaarheid van de motor wordt meer beïnvloedt door de hardheid (grip) van de band als door het merk. Wissel gerust eens een keer van merk. Nergens staat dat het verboden is. Alleen de maat is belangrijk.