hoe een suzuki gt 500 starten na 30 jaar stil te hebben gestaan?

Hallo
Ik heb een suzuki GT500 staan.
Ik vind dit een uitdaging om deze gewoon al eens te doen draaien.
Ik moet er nl nog enkele jaartjes mee wachten om er mee te rijden.
Hij heeft ong 30 jaar niet gedraaid.
Het is bijna vakantie en het is een uitdaging voor mij!

Wat moet ik allemaal doen of voor wat moet ik allemaal zorgen om deze te doen draaien?

Mvg

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als je de kick-starter niet naar beneden kan duwen kan je er bijna zeker van zijn dat één van de zuigers of allebei vast in de cilinder(s) zit. Is ook niet zo verwonderlijk na 30 jaar, een beetje condens is snel gevormd in de cilinder, de cilindervoering is bij de GT500 van gietijzer en gietijzer roest heel snel. Je kan door de bougiegaten wat kruipolie de cilinders in spuiten en dat een paar dagen in laten werken, maar ik acht de kans gering dat daarmee de zuigers weer los komen. Ook zullen de zuigerveren vast in de groeven zitten en daardoor hun werk niet meer kunnen doen.
Wil je iets meer kans op succes hebben ontkom je niet aan op zijn minst demontage van de cilinders, dat is bij een tweetaktmotor als de GT niet zo heel ingewikkeld omdat er geen nokkenassen gedemonteerd hoeven worden. Als de cilinders eraf zijn kan je ook zien of de krukas nog in redelijke staat verkeert en soepel beweegt. Zorg dat alles schoon is als je de cilinders weer monteert (met nieuwe pakkingen) en neem ook de carburateurs onder handen. Tien tegen één dat die inwendig ook vuil zullen zijn. Het beste kan je die ultrasoon laten reinigen. De meeste motorwerkplaatsen hebben daar wel een apparaat voor en kunnen dat voor een paar tientjes voor je doen. Met alleen sproeiers schoonmaken ben je er niet, er zullen een aantal kleine kanaaltjes in de carburateurs die je op een andere manier bijna niet schoon krijgt.
Maar voor je aan de carburateurs begint eerst zorgen dat de krukas en de cilinders in orde zijn.
Als je voor de eerste keer wil starten gebruik dan benzine met bijgemengde tweetaktolie in een verhouding van 1:25 (1 deel olie op 25 delen benzine). De GT500 is weliswaar uitgerust met een aparte olietank voor de tweetaktolie + een oliepomp op het blok maar dat zal niet meteen goed functioneren na al die jaren stilstand (den aan lucht in de leidingen).
Probeer of je een zg. werkplaats handboek te pakken kan krijgen van jouw motor.
https://www.twowheelparts.nl/nl/boeken/werkplaatshandboeken/suzuki/1004688/suzuki-t500-motorfietstechniek.html
Misschien kan je ook ergens iets downloaden
Succes!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste, dus als ik het goed begrijp wordt normaal de benzine samengevoegd met de olie uit het olie-reservoir. Maar beneden aan de rechterkant, ter hoogte van de krukas is een dop en als je die eraf doet zie je een 'kamer'. Komt daar ook dan olie in vanuit het oliereservoir of niet?