Is er een technische reden om woem-woem-woem te doen bij een stoplicht?

Sommige motorrijders, bromfietsers en scooterrijders draaien telkens de gashendel open wanneer ze bij een stoplicht staan te wachten. Sommige doen dat kort en snel (woem-woem-woem), andere doen dat langduriger (woeoeoeoemmmm-woeoeoeoemmmm-woeoeoeoemmmm).

Is er een technische reden om dit te doen? Bijvoorbeeld omdat de motor anders afslaat, of omdat ze dan straks sneller kunnen optrekken, of een andere inhoudelijke reden?

Of bestaat zo'n technisch-inhoudelijke reden niet, en doen ze het waarschijnlijk omdat ze genieten van het geluid, om te imponeren, uit verveling, of vanuit een andere persoonlijke of gevoelsmatige reden?

Toegevoegd na 59 seconden:

Het is natuurlijk ook mogelijk dat sommigen een echte (technisch-inhoudelijke) reden hebben, en dat anderen het voor de lol doen.

Mij gaat het vooral om de vraag of het gebruikelijk is dat zo'n technische reden überhaupt bestaat.

8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Bij motorvoertuigen met een carburateur, en zeker bij tweetaktmotoren, was het vroeger zo dat de bougies stationair draaiend vet konden slaan als de berijder niet af en toe eens flink gas gaf.
Daarnaast kon het (alweer bij ouderwetse carburateurmotoren) gebeuren dat de stationaire afstelling te wensen overliet. Dan moet je eigenlijk de hele tijd zo met het gas blijven spelen om te zorgen dat hij niet afslaat; je kunt ook de hele tijd een streepje gas blijven geven, maar dat klinkt wellicht te sullig en dat deed men niet zo snel.

Bij de huidige inspuitmotoren, net als bij diesels altijd al het geval was, is het stationaire toerental doorgaans prima geregeld, en dan blijft slechts het met het gas spelen als inderdaad nutteloze gewoonte over. Wat het ego van de berijder streelt terwijl het zijn portefeuille gladstrijkt, maar waar je je in een dichtbevolkt land niet populair mee maakt.
Het geeft de berijder een voelbare feedback dat zijn motor nog steeds draait. Psychologische redenen dus.

Indien je het moment van optrekken ziet aankomen (zoals bij ouderwetse handbediende slagbomen), of gewoon bij wachten voor druk kruisend verkeer zonder verkeerslichten, dan heb je er een heel klein beetje voordeel van omdat je iets vlotter weg kunt zijn als de motor wat sneller draait op het moment dat je de koppeling in aangrijping wilt laten komen. Door voortdurend met het gas te spelen bereik je in elk geval dat de motor te allen tijde minimaal iets sneller dan stationair draait en dus op het moment suprème sneller oppikt. Het kán dus nog steeds een effect hebben, en het staat in de ogen van de berijder waarschijnlijk stoer.

Terzijde: de oudste jachtvliegtuigen (uit de Eerste Wereldoorlog) hadden om voldoende motorkoeling te hebben zgn. rotatiemotoren. De krukas stond stil en de cilinders draaiden samen met de propeller. De gasregeling bestond niet echt of was in het beste geval nogal beperkt, en ze konden helemaal niet op een rustig toerental stationair blijven draaien; de piloot moest steeds even de motor een beetje op toeren laten komen, en dan weer een tijdje op de zgn. ‘blip switch’ drukken, hetgeen de ontsteking onderbreekt. Hier had dat steeds even de motor laten gaan dus echt een functie, evenals tijdens de landing. Door de vliegwielwerking van de grote roterende massa was dit spel ook redelijk te doen: het duurt echt even voordat het toerental weer gezakt is.
https://youtu.be/u3DXEsC4Pq8
Ik denk echter niet dat het hiervan nageaapt is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is nou zo'n typisch uit eigen parate kennis gegeven antwoord die ik zéér graag lees. Dikke plus. Met name. voor je kennis van zaken +
Cryofiel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op zich is er geen technische reden voor. Als je de koppeling van een voertuig hebt ingedrukt zou het, mits er geen problemen zijn met de koppeling, niet moeten afslaan. Veruit de meesten zullen het dus doen omdat ze genieten van het geluid en/of om ermee te imponeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bij ZWAAR opgevoerde motoren zit een bijzonder scherpe nokkenas en een zeer licht vliegwiel, dat bieden om de motor zo licht mogelijk en zo fel mogelijk te maken.
we spreken dan wel over 10 tot 30 keer het normale aantal PK's dat uit dat blok hoort te komen. dan kan de motor niet normaal stationair lopen, ook zonder gas geven krijg je dit effect.
dat gezegd hebbende, dan heb je wel een flinke dragracer die je niet vaakk op straat tegen zal komen....

een slecht afgesteld blok is de beste reden om gas te blijven geven, stoer doen is daarnaast ook een reden maar in mijn ogen geen goeie...

ik rijd zelf motor en bij veel motorrijders word het ook als erg irritant ervaren.