Kan ook je autorijbewijs worden ingenomen als je zonder motorrijbewijs te hard op een motor rijdt?

Toegevoegd na 8 uur:
En bij het wel houden aan de snelheid, kan je dan ook je autorijbewijs kwijt raken, of krijg je dan alleen een boete?

Toegevoegd na 14 uur:
Er zijn nu 2 antwoorden die beide wat anders zeggen, zou je misschien ook een bron kunnen toevoegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Ja, als je veel te hard rijdt wel. Zelfs als je met motorrijbewijs veel te hard op een motor rijdt. En als je zonder motorrijbewijs op een motor rijdt en je wel aan de snelheid houdt blijft dat ook niet zonder consequenties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is ook niet zoiets als losse rijbewijzen. Als jouw rijbewijs wordt ingevorderd heb je fysiek geen rijbewijs meer. Je mag dan dus niet rijden op/met wat voor voertuig dan ook waarvoor je dat rijbewijs zou moeten kunnen tonen.

Andere antwoorden (2)

Nee, je rijbewijs kan niet op straat ingenomen aangezien je geen rijbewijs hebt voor die categorie. Wel kan er een boete opgelegd worden voor het rijden zonder rijbewijs en de snelheid. Afhankelijk van de snelheid lopen die samen ruim boven de 1000 euro.

Mocht u vaker betrapt worden op het rijden zonder rijbewijs kan er voor de rechter wel een Ontzegging Bevoegdheid Motorrijtuigen (OBM) geeist worden. Als de rechter die oplegt mag u voor die periode geen enkel motorvoertuig meer rijden, dus ook geen auto, brommer of tractor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een slecht antwoord is me dit nu? Heb je de vraag wel goed gelezen?
Je autorijbewijs is anders dan dat van een motorrijbewijs omdat deze in een andere categorie zitten.

Als je zonder motorrijbewijs nog maar op een motor gaat zitten (aan het stuur) terwijl de motor draait, ben je al bij wijze van spreke strafbaar.

In Nederland zijn ze ook vele strenger dan in België als ik me niet vergis.

Ik heb een site als bron opgegeven waar je meer van dit zulke vragen beantwoord kan terug vinden.

De eerste bron gat over motorrijbewijzen en de tweede, met vragen zoals die van jou, beantwoord door professionele mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat die in een andere categorie zit wist ik, eveneens dat je strafbaar bent op het moment dat je zonder motorrijbewijs op een motor gaat zitten. Maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet bij de bron vinden. Het gaat er dus om of het autorijberwijs ingevorderd kan worden als men op een motor veel te hard rijdt zonder motorrijbewijs.