Zijn richtingaanwijzers, een toerenteller en spiegels verplicht in België op een motor?

Ik heb enkele vragen omtrent het rijden van een motorfiets op de openbare weg in België.

Is het aanwezig zijn van een toerenteller verplicht op een motor?

Zijn richtingaanwijzers verplicht op een motor? Zowel van voor als van achter?

Is het verplicht om achteruitkijkspiegels te hebben op een motor?

Is het toegestaan om je kentekenplaat ergens anders te monteren dan boven de achterband? Bijvoorbeeld aan de zijkant van je motorfiets.

Is het legaal (toegestaan) om een zwaarder motorblok in jouw motor te monteren indien je over het geldige rijbewijs beschikt? Bijvoorbeeld een 450cc blok in een (origineel) 350cc frame monteren. Hoe zouden ze dit kunnen controlleren? Ik dacht dat de keuring voor motorfietsen afgeschaft was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Reddie
9 jaar geleden
Een toerenteller geeft geen enkele verkeerstechnische informatie. Die is zeker niet verplicht.
Een kentekenplaat moet zeker aan de achterkant van de motorfiets. Anders ben je niet identificeerbaar vooe flitspalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over die kentekenplaat, voor zover ik weet moet de plaat op het achterspatbord en max. 30graden uit het verticale vlak. De bevestiging van de plaat naast de motor moet op het kentekenbewijs vermeld staan dus moet dit aangevraagd worden, plus keuring mogelijk bij keuringsinstantie.

Antwoorden (1)

Je hebt het toch over een 50cc motorfiets hé?

Toerenteller niet verplicht
Richtingsaanwijzers wel verplicht (zowel vooraan als achteraan)
Normaal gezien moet je minstens één achteruitkijkspiegel hebben.
Kentekenplaat moet boven de achterband gemonteerd worden

Als je over het geldige rijbewijs beschikt mag je (90% zeker) een 450cc blok monteren op een 350cc frame
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke vraag gaat over een zwaardere motorfiets (350cc+)
Bedankt voor je antwoorden!