ik haal op een 80 km/u weg een busje in en voor dat busje zit een auto die links afslaat. ik rij er tegenaan. wie is er nu fout?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik denk jij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp ik goed dat de auto die links afsloeg eerst op de rechter rijbaan reed? Gaf hij richting aan? Reden jullie tegen elkaar aan toen hij van rijbaan veranderde? Waar precies hebben jullie elkaar geraakt, ik bedoel: op welke plek zijn beide voertuigen geraakt en is schade ontstaan? Mij lijkt dat de antwoorden op deze vragen van belang zijn bij het bepalen van wie er schuldig is. Je info is mijns inziens ontoereikend om je vraag te kunnen beantwoorden.

Het beste antwoord

Gedeelde schuld.

Jij had voorrang. De ander mocht niet afslaan omdat hij/zij werd ingehaald. Jij mocht wél links inhalen want dat is op zich niet verboden op kruisingen / bij afslagen (ik neem hierbij aan dat je daarbij geen doorgetrokken streep over ging).

Anderzijds heb jij de fout gemaakt onvoorzichtig te rijden door in een onoverzichtelijke situatie (busje) en bij een afslag / kruising zonder voorsorteervak te gaan inhalen (of misschien haalde je wel in via het voorsorteervak, dat kan ik uit de vraag niet halen maar is minderwaarschijnlijk want dan had die ander daar al wel op gereden).
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zonder de precieze situatie te kennen, heb ik het sterke vermoeden dat dit het enige juiste antwoord is. Van mij een plus dus.
Poet
10 jaar geleden
Ik min zelden maar dan licht ik het wel toe. Dus gaarne!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vooralsnog is dit denk ik het meest objectieve antwoord en komt denk ik het meest naar de situatie toe. ik heb nagelaten een detail uitleg te geven van de situatie terplekke. als volgt: ik rij op een 80 KM/U weg achter een busje (renault taffic), dit busje is niet consequent met de snelheid die continu varieërd tussen de 40 en 70 KM/U. ik heb verscheiden keren gekeken langs het busje, zowel links als rechts om te zien wat de reden kan zijn van die varieërende snelheid en kon niets zien. het busje ging wederom van een 70 km/u naar een 20 km/u en ik besloot om in te halen. de linker weghelft was vrij van tegemoet komend verkeer en ik mocht volgens de regelgeving daar terplekke inhalen.
plostseling komt er voor het busje een zwarte prius tevoorschijn die afslaat over de weg naar een P-plaats met inrijweg (soort carpool), gelegen aan de andere kant van de weg, deze auto mag dat ook volgens de regels.op die locatie is geen uitvoeg of invoeg gelegenheid of een bord wat de situatie daar aangeeft. aangezien ik al een redelijke inhaalsnelheid had (50 tot 60 km/u) kon ik de auto niet meer ontwijken en klap ik in zijn achterdeur.
ik heb nooit gewerkt dat die auto de reden was van de snelheids wisselingen en niet het busje, ondanks dat ik toch gekeken heb links en rechts achter het busje. ik heb ook niet kunnen zien of er een knipperlicht signaal gegeven werd vanwege het busje dat het zicht vlak voor belemmerde. nu moet ik aangeven dat dit busje ook redelijk zat te kleven ten tijde van het afslaan. er zijn getuigen genoeg maar die waren na een 10 minuten al verdwenen (vrijdag middag 16:00 uur).
tot zover de verduidelijking. schade aan motor minder dan 100 euro, schade aan mezelf enkele schaafplekken, een dikke enkel en drie dagen nare spierpijn.

Andere antwoorden (5)

Jij, jij bent op die andere auto ingereden, door te weinig zicht op de weg (belemmerd door het busje), je moet nooit inhalen als je niet weet wat er voor je gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Je moet altijd voldoende afstand houden en op tijd (kunnen) stoppen. Mensen die op een file inrijden zijn ook altijd fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met inhalen moet je wat meer snelheid maken, je moet daarbij zeker zijn, dat hier ruimte voor is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan toch zijn dat de auto die eerst voor het busje reed, zonder te kijken of het kon van rijbaan wisselde? Ik weet het nog zo net niet, hoor. Volgens mij zijn te weinig gegevens bekend om de vraag te kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoort niet in te halen bij een kruising, dus hij/zij is, hoe dan ook fout.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat laatste klopt niet Crea:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-ander-voertuig-inhalen-en-wanneer-niet.html Inhalen bij een kruising is niet verboden. Of het verstandig is, valt over te twisten uiteraard.
Antoni
10 jaar geleden
In de vraag is geen kruising niet vermeld, crea, of bedoel je met "kruising" het kruisen van de rijrichtingen van de twee botsende auto's?
Antoni
10 jaar geleden
Ik bedoelde: In de vraag is geen kruising vermeld, crea, of bedoel je met "kruising" het kruisen van de rijrichtingen van de twee botsende auto’s?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, jullie hebben gelijk, het gaat over een afslag. Verboden is het misschien niet, maar tijdens het lessen moet je meegekregen hebben, dat je deze beslissing beter niet kunt nemen.
Bedankt voor de reacties.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Toch was de + nog steeds verdient ;-)
Je moet steeds de situatie kunnen overzien (en inschatten). Dus aan de maximum snelheidhouden en tijdig stil kunnen staan. Kijk een naar artikel 19 RVV:

§ 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Verder als de andere auto had aangegeven links af te willen gaan dan had je rechts in moeten halen:

Hoofdstuk II. Verkeersregels

§ 2. Inhalen
Artikel 11
1.
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Hoe je het draait... je blijft de verantwoordelijke.

Hopelijk komt het allemaal goed en hopelijk is er niemand gewond geraakt.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Ten eerste is niet gezegd dat vissersclan de weg niet kon overzien. Ten tweede is ook niet gezegd dat de auto (al) voorgesorteerd stond op de 80 Km weg. Misschien was er geen linksaf-voorsorteerstrook of stond de voorste auto per abuis nog op de rechterstrook.
Dat is nog niet zo zeker, op het moment dat je ingehaald word mag je niet linksaf slaan, op het moment dat je ingehaald word mag je niet niet links voorsorteren kortom op het moment dat je links af wilt moet je je eerst overtuigen dat je niet ingehaald word. Op het moment dat iemand kenbaar heeft gemaakt dat hij/zij linksaf wil mag je niet meer links inhalen maar moet dat rechts geschieden. Het is in dit geval een beetje kip en ei kwestie werd er eerst ingehaald of werd er eerst kenbaar gemaakt linksaf te willen

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook in deze geldt: "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"
10 jaar geleden
Jij bent fout. Op en nabij kruisingen mag je niet op de linkerbaan komen.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Onjuist. Als je op een voorrangsweg rijdt, of zelfs op een voorrangskruising, mag je inhalen. Ook op de (voorrangs)kruising. Daarom moet je, wanneer je vanaf een zijweg rechtsaf een voorrangsweg oprijdt, niet alleen naar links kijken (of er verkeer is dat al op de voorrangsweg rijdt) en over je rechterschouder kijken (of er een fietser naast je rijdt die rechtdoor wil en dus voorrang heeft), maar ook naar rechts kijken om te zien of jou op de "verkeerde" rijbaan iemand tegemoet komt.
Antoni
10 jaar geleden
Reddie, in de vraag is geen kruising vermeld.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, het antwoord is feitelijk onjuist. Op een kruising (wanneer je op een voorrangsweg rijdt, of op een voorrangskruising) mag je WEL op de linkerbaan komen. Je mag daar iemand inhalen, ook als je daarvoor op de andere weghelft moet komen. Of dit verstandig is, is een andere vraag. Maar het mag wel degelijk. En daarmee is dit antwoord inhoudelijk onjuist.
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel , Mijn antwoord is niet onjuist, maar onvolledig.
Toen ik op "geef antwoord" klikte bedacht ik me dat ook.
Maar ik heb het niet aangevuld, omdat ik verwachtte dat wel iemand anders (ene Cryofiel bijvoorbeeld) het graag zou doen. En ziedaar.
Bedankt voor je aanvulling, dus.
Degene die afslaat is altijd fout,de auto die afsloeg,heeft vast niet gespiegeld.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Onjuist. Als je voorgesorteerd staat en al een tijdje richting aangeeft, is de inhaler fout.