Wat moet ik doen om een motor van een vriend met roemeense registratie in te voeren?

Een vriend van mij verkoopt zijn motor aan mij, 't probleem is alleen dat hij een Roemeens kenteken heeft. Wat moet ik doen om dit in te voeren in Nederland? En wat kost dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent minimaal 18 jaar (16 jaar voor een bromfiets) en staat ingeschreven in Gemeentelijke Basis Administratie (GBA).
Hoe krijg je de motor van de verkoper naar jouw eigen garage? Je mag natuurlijk niet zonder kenteken rijden. Aangezien hij door de verkoper wordt afgemeld zal er op dat moment ook geen kenteken meer beschikbaar zijn voor de motor en mag je er dus niet op rijden. Je moet dus voor een kar of busje zorgen om hem mee te nemen naar huis.
Of je Roemeense vriend komt hem brengen en zorgt voor vervoer terug.

Dit zegt de Rijksoverheid:
◾Wilt u een auto of motor met buitenlands kentekenbewijs uit een EU-land invoeren in Nederland en een Nederlands kentekenbewijs krijgen? Dan hoeft u alleen voor het identificeren van de voertuiggegevens naar een RDW-keuringsstation.
Een technische keuring is niet nodig.

Lees hier meer:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/aangifte_doen/op_het_rdw_keuringsstation

Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
Als u een voertuig heeft gekocht in een ander EU- of EVA-land en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u bij de RDW eerst een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet onderzoeken of de buitenlandse registratie van het voertuig kan worden overgenomen. In dit artikel leest u meer over het invoeren van een voertuig vanuit de EU/EVA.

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-uit-EU-of-EVA-land.aspx?path=Portal/Particulier/Motor/Invoeren