Wat moet je doen als je nachts met je motorfiets voor een verkeerslicht staat en deze wil niet op groen gaan omdat de detectie niet reageert?

Ik heb laatst ruim 10 minuten bij een verkeerslicht gestaan in Den Haag midden in de nacht omdat de detectie niet werkt op mijn motor. Ik sta vaker bij het verkeerslicht en heb dit elke keer, totdat er een auto achter mij komt staan, dan springt het licht op groen. Door rood rijden wil ik niet riskeren maar is wel de enige optie. Wat kun jenou nog meer doen in zo'n geval

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Tips voor het 'triggeren' (activeren) van een verkeerslicht:

De beste plek om te stoppen is zo'n meter naast het midden van de rijstrook, met je voorwiel zo'n twee meter voor het verkeerslicht.
Rijd over de dunne lijnen/groeven, waar de detectoren onder zitten, en rijd een stukje verder naar voren, over de lange eerste lusdraad.
Rijd achter- en vooruit over de voorste rechthoekige detectielussen.
Het sensorgedeelte is diagonaal (ovaal) of rechthoekig. Zorg dat het meeste metaal over dit gedeelte komt te staan.
Druk je middenbok op de detectielus. Vergeet hem niet weer in te klappen als het licht op groen springt!
Bevestig een (Rare Earth) magneet onder de kuip of in (de hak van) je laars. Ook een magneet van een oude harddisk werkt perfect. Een magneet met bedrading kun je aansluiten op het remlichtcircuit. Uiteraard wel met je laars op de detector gaan staan of het frame boven de detector plaatsen...
Kom met wat hogere snelheid aanrijden en rem wat harder, terwijl je iets slingert over de detectielus.
Zet je motor uit en herstart hem. Geef een paar keer goed gas.
Stap van je motor en druk de fietsers-/voetgangersknop in als die er zit.
Als geen van bovenstaande tips effect heeft, wacht dan tot er een auto aan komt rijden. Laat deze voorgaan. Draai eventueel om en neem een andere route.
Weet je dat je elke dag ergens langs moet waar het verkeerslicht niet op groen wil springen, overweeg dan een andere route of neem een omweg om het verkeerslicht te ontwijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Afstappen, en het stoplicht voor de voetgangers nemen. Het is even duwen maar nog altijd minder dan 10 minuten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol, heb ik ook wel eens, maar ik rij gewoon door na een aantal minuten. Maar als dit op een speciefiek punt is zou ik dit aangeven bij de gemeente of wie er ook gaat over het beheer van die stoplichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een makkelijke manier is dan gebruik te maken van het fietsers- of voetgangersverkeerslicht.

Overigens kan je ook een klacht neerleggen bij de wegbeheerder en duidelijk het probleem aangeven, vaak is het niet meer dan de afstelling in de regelkast bij te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastige, maar zou zelf uiteindelijk doorrijden.
Wel deze situatie doorgeven aan de MAG.
Deze nemen contact op met de wegbeheerder op dit op te lossen.
http://www.mag-nl.org/cms/