Al een paar keer ben ik bijna onderuit gegaan met m'n Honda Africa Twin door een blokkerend achterwiel bij het remmen. AUB tips over veilig remmen?

Inderdaad, m'n Twin heeft geen ABS (m'n volgende fiets, mocht die er komen [het is machtig mooi, motorrijden, maar best wel link, en mocht ik ooit een trotse vader worden dan gaat die fiets meteen de deur uit] gaat dat wel hebben). Ik heb van meer ervaren motorrijders tijdens een anti-motor-slip-cursus begrepen dat je, wellicht afhankelijk van het type fiets/wegconditie/weersgesteldheid/verkeerssituatie in principe alleen de voorwielrem gebruikt. AUB tips voor een beginnend motorrijder die het motorrijden super vindt, maar toch vaak een beetje onzeker, geef ik met het schaamrood op de kaken toe, op de motorfiets zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Het is heel begrijpelijk wat je overkomt, want je hebt een redelijk sportieve fiets als eerste en remmen is op een motorfiets lastiger dan gas geven; remmen moet je leren!
Als je met beide wielen gelijkmatig steeds harder gaat remmen wordt je lichaam en je fiets naar voren geduwd en komt er steeds meer gewicht op je voorwiel. Het voorwiel wil naar achter en de rest naar voren. Het geheel heeft de neiging te willen kantelen als een stoel die je over een stroeve ondergrond wil schuiven.
Dit betekent dat er ook steeds minder gewicht op je achterwiel komt en dat wil dus gaan slippen, je zal achter dus minder moeten gaan remmen terwijl je voor juist harder gaat knijpen. Dit is tegenstrijdig voor je gevoel omdat je juist zo snel mogelijk wilt stoppen en dus zul je dit moeten leren!
Oefen op een stil stuk droge weg waar geen verkeer achter je zit en wees alert op het piepen van de banden; hier zit je dus aan de grens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het veiligst is natuurlijk wanneer je niet hard hoeft te remmen.

Bij motoren mag je een rem niet te snel indrukken en inknijpen. De voorrem mag er best een seconde over doen bij de noodstop (= snelste stop mogelijk bij 50 km/h).

De achterrem mag, afhankelijk per motor, bij het krachtiger remmen, maar 20 tot 30 procent van de totale afremming leveren. De voorrem dus altijd meer dan 2/3e van het totaal.

Dit betekent waarschijnlijk dat je alleen maar hoeft te oefenen om de achterrem altijd(!) maar tot een bepaald punt, rustig in te drukken. De voetrem bij motoren is anders dan bij auto's.

Dat is nu juist het lastige, ook omdat het met de auto nu juist wel weer goed is tot een bepaald punt vrij snel de rem in te drukken.

Bovenstaande weet ik nog van mijn lessen. Ik heb A nog geen jaar.

Indien geïnteresseerd hieronder nog een uitgebreidere uitleg over het remmen:

http://www.viragoclub.com/index/html/remmen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,

Ik heb 20 jaar alleen maar motor gereden,day&night & zomer + winter !
De kunst van het rijden is niet het rijden zelf,dat kan iedere halve zool , maar het op tijd stilstaan !
Dat geld voor alle vervoermiddelen maar de 2/3 wielige waar balans de hoofdrol speelt in het bijzonder !
De motor is in principe'n 'rocket on wheels' orgastische & adembenemende versnellingen,binne 4sec naar de 100 is gewoon,tel er nog tien bij en je rijdt 160 tot dik 200 !
Sinds 2001 heb ik ook mijn autorijbewijs en kan je vertellen dat ik nog nooit zo geschrokken ben met mijn auto dan wat ik beleefd heb op de motor !
Achterwiel blokkeren is de minste van alle problemen daar ga je niet per definitie van op de plaat ! Het zusje de voorwielslip is veel spannender& harder wel'ns meegemaakt of aquaplaning met 160 midde in de nacht na mijn werk??
Idd. moet je of'n fractie eerder of tegelijkertijd en zeker harder,evt iets pompend met de voorrem aan de gang bij remmen Niet voor niets hebben Guzzi's,Gold Wings ,scootermotoren dat je met het rempedaal ook 1 voorschijf beremt !
ABS op'n motor = voor mietjes en werkt niet in bochten op motors,wat helpt bij aktivatie v/d achterem,idd.vanwege veranderende naloop & gewichtsverdeling is golden touch dus leren dat je op'n motor alles met beleid moet intrappen of indrukken , want vergeet niet : je speelt als het misgaat met je leven want balans kwijt helpt ook je blokkende a'rem niet meer !
Soms net ballet : de handelingen,je choreografie van de bochten en het lijnenspel ic.met je lichaam & de pk's !
Anticiperen,scannen v/alle kanten kome de gevare op je af & op tijd reageren : want gokken in het verkeer is dodelijk maar op'n motor (bij ongeluk 23x meer kans op dodelijk afloop) beinvloed snelle cq bijna te laat reageren je evenwicht dus teentopjes desnoods je rem wat minder strak afstellen.
Zelfs in bochten kan je remmen : voor met 1/2 vingertjes en afgepaste kracht en achter met de voorvoet maar net als ballet : alles moet zo beheerst zijn !
Vallen ga je altijd,want op 2 wielen is dat de conseqwentie en de spanning maar als je valt,maakt het veel uit waar en dat heb jezelf in de hand door goed op te letten en 1 geheel te vormen met je motor !
Meeste valpartijtjes (stuk of 20 in 260000 motor km's vonden plaats bij 10 tot 30km per uur of door diesel of ijs meestal was in gedachte al ergens anders en lette ff niet op..!! Binne'n milli seconde kan alles over en uit zijn dus hou daar rekening mee !!
Alle geluk,

groet Simon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een blokkerend achterwiel is per definitie te hard geremd en verkeerd. Je dient altijd met je voorrem te beginnen en dan zodra de remmen pakken de achterrem er bij te nemen. Een van de moeilijkste dingen van het motorrijden, vooral in noodsituaties. Maar ALLEEN voorrem is ook niet goed. Altijd voor aanleggen en achter opvangen.

Misschien is het overwegen waard om is naar een rijschool te gaan en nog is wat remlessen te nemen. Daar is niets raars aan, het gaat om veiligheid tenslotte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.