Snorfiets rijd op verkeerde kant fietspad. en auto rijd wil oprijlaan in en rijd snorfiets aan wie is er schuldig ?

Er rijd een snorfiets aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad. En een auto rijd op de weg en die wil haar oprijlaan in en rijd de snorfiets aan.
Is de snorfiets fout de recht door rijd op de verkeerde fietspad
Of is de auto fout die een bocht maakt om haar oprij laan in te gaan en die niet goed heeft gekeken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

In eerste instantie gaat de snorfietser vrijuit omdat het een zwakke verkeersdeelnemer is. Als je echter kunt aantonen dat de snorfietser aantoonbaar, bewust, een verkeersovertreding maakt, dan is ie fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de wet is de auto ALTIJD schuldig, maar verzekeringen hoeven zich niet aan de richtlijnen van de wet te houden en hebben hun eigen regels, vaak bekonkelen ze een goedkope zijsprong, waar niemand wat van snapt en altijd JIJ de dupe bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen schuld-aansprakelijkheid en risico-aansprakelijkheid. Zie de Bron voor een goede uitleg.

In dit geval is de automobilist sowieso risico-aansprakelijk. Dat wil zeggen dat de automobilist de schade moet betalen, ook de schade die de snorfietser heeft opgelopen. De enige manier om daar onderuit te komen is heel hard te bewijzen dat de snorfietser zich roekeloos heeft gedragen. Dat zal in dit geval niet mogelijk zijn.

Dan heb je nog de schuld-aansprakelijkheid. Ik vermoed dat dat in dit geval ook de automobilist is. De automobilist had namelijk ook moeten kijken of er voetgangers aankwamen. Voetgangers mogen aan beide kanten van de weg lopen. Veel automobilisten weten het niet, maar ook de rechtdoorgaande voetganger heeft heel gewoon voorrang op de afslaande automobilist.

De automobilist had dus moeten kijken of er voetgangers aankwamen. Had ze dat gedaan, dan had ze ook die snorfietser gezien.

Met andere woorden: de automobilist is in dit geval zowel schuld- als risico-aansprakelijk.
14 jaar geleden
Ha, die Gydoh;

Cryofiel geeft veel goede info, maar volgens mij maakt de snorfietser opzettelijk een grove fout door tegen de juiste richting in te rijden. Op die manier mag hij nooit verwachten dat automobilisten hem zien en al helemaal geen voorrang krijgen. In feite heeft de snorfietser ten onrechte voorrang genomen. Dat de automobilist voetgangers moet zien wil nog niet zeggen dat hij snorfietsers uit de verkeerde richting hoeft te verwachten. Ik zou het niet meer dan redelijk vinden als de automobilist onschuldig en vrij van aansprakelijkheid zou worden verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een regel die boven alles uitgaat:
Afslaand verkeer moet altijd voorrang geven.
Dus auto zit fout.