hoe plaatst men een "zenerdiode" en waar doe je dat ? op een oldtimer 125 cc zonder batterij.

ter preventie van het telkens weer doorbranden van het achterlicht had ik geopteerd voor een zenerdiode te plaatsen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Reddie
11 jaar geleden
@khepput, had ik niet aan gedacht. Maar als je lampje minder heet wordt, trilt hij misschien ook niet zo snel stuk.
Reddie
11 jaar geleden
@khepput, de serieweerstand bij een led is berekend op een bepaalde spanning, zodat er een bepaalde stroom doorheen gaat. Als de spanning te hoog is gaat de led er ook aan, nog eerder dan ssn gloeilampje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar plaats ik dan de diode, daar het hier een P55 betreft, en de stroomvoorziening zich door middel van een vliegwiel naar het achterlicht verplaatst via één draad !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thx khepput, nu kan kik weer een stap dichter bij een werkend achterlicht

Antwoorden (2)

Dat lukt niet eenvoudig. Het lampje krijgt namelijk wisselspanning. Een zenerdiode moet parallel met het lampje worden aangesloten, en wel in sperrichting. Neem je een zenerdiode van bv 6V dan zal in de ene richting de spanning op 6V worden begrensd, maar in de andere richting (de doorlaatrichting) op 0,7V.
Hoewel, misschien geeft het lampje toch nog genoeg licht.
Anders moet je twee zeners in serie, tegen elkaar in, parallel aansluiten met het lampje. (Zo ongeveer.)
------|<----->|-----
| |
|____O_____|
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
@khepput, alweer niet aan gedacht. Dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, , nu net niet, ik heb het wss door de trillingen verbrod en stap nu over naar leds
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit wordt enkel gebruikt ter vervanging van een gloeilampje van 12 volt, ja zelfs 14 volt , maar na enkele kilometers te hebben gereden is het doorgebrand, dus kreeg ik de raad om led lampje te plaatsen in het achterlicht ....vandaar....
Probeer eens een 12 volt lampje,en is het echt doorbranden? Is het lampje zwart of door trillingen kapot dat is ook vaak een oorzaak.
Had ik met Kreidler ook last van. succes