Het verschil tussen axiale- en radiale remklauwen zit 'm in de plaatsing op de remschijf t.o.v. de vork/wielas. Men zegt dat de radiale variant (rem)krachten beter overbrengen op de vork. Zie afbeeldingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een axiale kracht is een kracht in de lengterichting van de as.

Een radiale kracht is een kracht loodrecht op de lengterichting van de as.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat axiaal en radiaal inhoud weet ik, graag hoor ik het wezenlijke verschil tussen deze twee typen bij een remschijf van o.a. een motorfiets.
Ha, die ABC;

Ik ken alleen axiaal en radiaal geventileerde remschijven. Het verschil is dat de ventilatiekanalen daarbij respectievelijk dwars door het oppervlak van de remschijf danwel van de rand naar het hart ervan lopen. En dan heb je natuurlijk ook nog niet-geventileerde (massieve) remschijven, maar dat was de vraag niet.

Toegevoegd na 9 minuten:
De remschijven op zich zijn niet axiaal of radiaal, het gaat hier om de manier waarop de remklauwen of -tangen bevestigd zijn.