is bij een motor een kilometerstand van 50.000 veel?

Hoe is dit vergelijkbaar bij een auto? (200.000-100.000, enz). Ik heb het dan over een sportmotor, bijvoorbeeld een R1 of R6

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Hoi,
tegenwoordig hebben veel sportmotoren een krukas met schaallagers die ervoor zorgen dat de motor mooi en soepel loopt
Een nadeel is dat schaallagers een beperkte levensduur hebben van ong.100000km bij normaal gebruik en goede (synthetische) olie
Heb zelf altijd een suzuki gs 850 gehad en die heeft nog een kogelgelagerde krukas die makkelijk een paar ton aan km's meegaat.
Dus bij tegenwoordige motors is 50000km vaak al de helft van de te verwachten aantal probleemloze km's zonder een geld slurpende revisie..
Succes!

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is vrij veel, maar hangt erg af van hoe er met de motorfiets gereden is.
Veel (race)motoren maken vaak veel toeren, en dat werkt slijtage in de hand.
Rij je ermee als met een diesel, dan kan een motorfietsmotor waarschijnlijk ook makkelijk 300.000km mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met geen enkele motorfiets wordt er rustig gereden tenzij hij van een oud dametje is geweest.
Voor een motorfiets is 50.000 kilometer op de teller redelijk veel zo'n fiets zal tussen de 8 a 10 jaar oud zijn dan gaan er ook ook andere dingen meespelen maar alles hangt af van of het een goed onderhouden fiets is geweest en of de eigenaar of eigenaars mooi weer of doorrijders zijn geweest.
Sportmotoren moeten zich echter op de openbare weg ook aan de snelheid houden en met alle motoren kun wel gaan stoplichtracen dus het is maar net van wie zo"n motorfiets is geweest en wat ermee gedaan is.
Als zo'n motorfiets voor wedstijden op het cicuit is gebruikt heeft hij met 50.000km wel erg veel wedstrijden gedaan dan heb je goed kans dat hij al een of twee revisies achter de rug heeft als de laatste revisie goed gedaan is heb je eigenlijk een fiets die nog veel kilometers meekan.
Eigenlijk is het per motorfiets verschillend en moet je er een proefrit meemaken en naar de algehele staat van fiets kijken.
Zeker opletten of er geen valschade aanwezig is Mijn motorfiets heb ik al 30 jaar en heeft ongeveer 100.000km op de teller dat is wel veel maar hij is nog zo goed dat ik geen nieuwe hoef.
Het aantal kilometers zegt opzicht niet heel erg veel, het gaat vooral om de staat van de motor en hoe deze is onderhouden.

Maar 50.000 km is niet bijzonder veel voor een motor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50,000 is niet veel, maar wel afhankelijk hoe het gereden is.
Ik kocht mijn yamaha fj1200 met 95,000 km op de teller en heb er probleemloos een ton bij gezet. (tourmotor)

Maar als je een sportmotor hebt waar veel hard en hoge toeren mee gereden is kan het blokje het wel zwaar hebben gehad.