Mag je bekeurd worden voor door rood licht rijden als je met motor voorsorteert voor in de rij?

Ik ben twee keer bekeurd met de motor voor door rood licht rijden (180,-).
Ws doordat ik voorsorteerde bij het stoplicht wat op rood stond. Ik ben echter niet doorgereden maar vooraan in de rij gaan staan. Ws net op op door een lus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Bij stoplichten met meerdere rijstroken zal IEDEREEN voorsorteren, zowel automobilisten als motorrijders - soms zelfs fietsers. Jouw voorsorteren heeft dus niets te maken met het geflitst worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij is het ook mateloos irritant dat motoren altijd maar overal inhalen en voordringen. Dus mooi te horen dat je boetes krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik er ook geen moeite mee als je een boete daarvoor krijgt. Laatst zag ik nog een motorrijder met zijn koffer een flinke kras op een auto maken, omdat hij zonodig voor de (korte) rij wachtende auto's voor het verkeerslicht moest gaan staan. En als je voor de voorste auto gaat staan, ben je de stopstreep gepasseerd, Terechte boete dus.

Antwoorden (6)

Ja dat mag want je rijd over de stop streep heen en dus door rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag in een file door de rij heen rijden, Voor verkeerslichten hoor je gewoon achteraan te gaan staan.
En de flitsers reageren pas als je geheel over de lijn heen bent. Dat is niet even vlak voor een auto hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je, ook als motorrijder, heel goed weet betekend rood licht: stoppen voor de stopstreep. De detectielussen liggen er vlak naast, als jij daar op gaat staan gaat de flitser af.
Vroeger werden twee foto's gemaakt, als daarop te zien was dat je stilstond kreeg je volgens mij geen boete, maar waarschijnlijk wisten teveel motorrijders dat en reden na de tweede foto alsnog door.
Gewoon netjes aansluiten en wachten dus maar, net als iedereen.

Toegevoegd na 1 minuut:
'vlak naast' moet zijn 'vlak na' (vlak na de stopstreep dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder een bepaalde snelheid (volgens mij 20 km/p uur) werken de flitspalen niet. Dus wat je verteld kan niet. We hebben dit zelf getest een aantal jaar geleden. Als je langzaam door rood rijd word je niet geflitst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan niet. Je rijdt pas door rood wanneer je onder de verkeerslichten door rijdt en dan pas kan er een foto gemaakt worden.

Die witte streep staat er niet als start/finish lijn. Wanneer je als automobilist bij de streep gaat staan dan heb je het beste zicht om de verkeerslichten te zien.

Stel je voor dat het glad is en je kan niet op voor de streep stoppen en met 2 wielen ben je over de streep heen; dan krijg je echt geen bekeuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft het denk ik over bekeurd door een agent! Niet geflitst, wat dat zou inderdaad niet kunnen.