wat is er voordeliger ?

je motor laten draaien voor het licht of in een stilstaande file ? of blijft ie beter continue aan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ha, die Johnny222;

Ik ga er even vanuit dat de motor voldoende op bedrijfstemperatuur is (en dan hebben we het over de olietemperatuur, de koelvloeistofmeter alleen staat na een halve minuut vaak al in het midden) dan is het bij een hele korte stop al de moeite waard om hem uit te zetten. Bij een warme motor is de extra slijtage van het starten zeer gering. Een aantal jaren geleden las ik al dat zelfs voor vrachtwagens een stop vanaf dertig seconden lang genoeg was om de motor uit te zetten, laat staan bij een motorsikkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou hem voor een stoplicht laten draaien.
Als je voor de trein staat en de bomen gaan net dicht afzetten.En in de file zou ik hem laten draaien als je stapvoets kunt rijden maar bij volledige stilstand van de file altijd moter af ook ivm warm lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je voor een trein staat en de bomen gaan dicht, moet je vooral zo snel mogelijk de auto verlaten, over de bomen springen, en maken dat je zo ver mogelijk wegkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede optie hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk, maar "net" niet het juiste antwoord.....tenzij je voor deze handeling met iets heel nefast in je hoofd bezig was en je je plots bedacht hebt, ja da maak je je best asap uit de voeten.....+ 1 voor het idee, niet voor het antwoord
Als je voor langere tijd compleet stilstaat zou ik hem afzetten, voor het stoplicht o.i.d. gewoon laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de katalysator het allerbeste functioneerd bij bedrijfstemperatuur,zou ik zeggen laat de motor gewoon draaien.
Als je de motor afzet en je staat (soms) best wel lang te wachten bij een spoorwegovergang,dan koelt de katalysator af en verliest dan een groot gedeelte van zijn functie.Voor het milieu komt dit niet ten goede.
De uitlaatgassen zijn bij het stationair draaien nihil.

En de startmotor gaat minder lang mee.(geld ook voor dat rare systeem start/stop)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je langer dan 15 a 20 seconden de motor niet nodig hebt, dan motor afzetten.
Zie tips over zuinig rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo doe ik het ook altijd. Iemand van Touring Wegenhulp gaf me die raad. Ik herinner me echter niet meer waarom juist. Wellicht ivm. zuinig rijden.