heeft een motorrijder het recht om tussen de andere wagens, die net als hijzelf in de file staand, voorbij te steken door tussen de wagens te zwalpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet dat er ergens een regel is dat het inderdaad mag. Als ik er eentje in mijn spiegel zie aankomen, probeer ik wat ruimte te maken. Hij heeft meer ruimte en ik heb minder kans op schade.
Als ik nu dagelijks in de file zou staan, dan zou ik ook mijn motorrijbewijs willen halen. Slimmer inhet verkeer en sneller op je werk.
Wel heb ik een hekel aan motorrijders die rijden als gekken. Mocht ik m eerder al gezien hebben of dat ie als een dolle reed. Krijgt ie van mij geen extra ruimte. Eerder minder :)

Veel succes met je verdere verloopt van je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat heeft hij natuurlijk niet, maar hij is wel sneller!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd
Motorrijders mogen in Nederland tussen de rijen in de file door rijden, als ze een aantal aanwijzingen in acht nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gedoogd? Nee, toegestaan!
Eerst even een misverstand uit de wereld helpen:
Je hoort nog steeds heel vaak dat motorrijden tussen de file gedoogd zou worden, dat het eigenlijk verboden is dus. Dat is *niet* het geval!
Tussen de file doorrijden op de motor is gewoon simpelweg toegestaan.
Maar ze zeggen dat...
Het blijft een hardnekkig misverstand: je zult waarschijnlijk tot in lengte van dagen mensen met stelligheid horen beweren dat motorrijden tussen de file door niet mag, dat het alleen maar gedoogd wordt.
De politie heeft een aparte pagina over motorrijders in de file , waarbij expliciet staat dat het sinds 1991 niet meer verboden is voor motorrijders om tussen een langzaam rijdene file door te rijden.
In het RVV , het reglement verkeersregels en verkeerstekens, staat namelijk nergens vermeld dat er geen twee voertuigen naast elkaar op één rijstrook mogen rijden.

Toegevoegd na 17 minuten:
http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer er file is en de auto's staan stil. Dan mag de motorrijder tussen de twee meest linkerbanen door. Dit mag met een snelheid van ongeveer 10km per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervan af wat je bedoeld met 'zwalpen', de motorrijder is toegestaan om stapvoets of met een maximum van 20 km/h tussen 2 rijen wagens te rijden.Met een hoge snelheid en van links naar rechts 'zwalpen' wordt dan weer gezien als gevaarlijk weggedrag en kan beboet worden.
(Belgische wetgeving)

Toegevoegd na 8 minuten:
Natuurlijk gelden alle regels zoals niet op de pechstrook rijden, voorzichtig rijden met weinig snelheidsverschil etc...ook voor hen.

De meeste moderne motors zijn ook uitgerust met een schakelaar voor de vier pinkers, dewelke ze ook best gebruiken.Ze dienen ook tussen de 2 uiterst linkse baanvakken te rijden.

Ik rijd al 17 jaar met de motor, en ben hiervoor nog nooit beboet geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag hoe irritant het ook mag zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er irritant aan? Dat jij in de file staat en hij niet? Fijn voor hem toch? Ohmmmmm ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de motor rijden is een keuze die je maakt. Het is absoluut niet irritant als ze aan een rustig tempo door de file gaan. De gefrustreerde automobilist die hard zijn best doet om er niemand tussen te laten is een pak irritanter. Als het regent en koud is benijd je de motorrijders een pak minder denk ik.
Voor de Belgen of de mensen die in België komen, is het een erg relevante vraag, want er wijzigen veel zaken vanaf 1 september 2011, waaronder het tussen de file doorrijden. Vanaf dan is het zo dat motorrijders auto's die maximaal 50 km/h rijden met een maximaal snelheidsverschil van 20 km/h mag 'voorbijsteken'. Eigenlijk is dit wat nonsens, want in België is het ook officieel toegestaan omdat er nergens bepaald is of een voertuig op dezelfde rijstrook ook mag rijden, dus kon het moeilijk beboet worden tot op heden. Nu dus eigenlijk wel, al stelt zich de vraag hoe men dit weer zal gaan bewijzen.

Persoonlijk vind ik niettemin als beroepsmotard wel dat deze wet wel duidelijk stelt dat je voorzichtig moet zijn als je dit doet, want er zijn toch af en toe wat cowboys die denken dat ze alles mogen met de moto (overdreven wetten ontstaan bijna altijd omdat een paar onbenullen overdrijven).

Ter info: wie met korte broek en T-shirt in België wil rijden, doet dit best nog eens deze vakantie. Op eigen risico natuurlijk, want vel plakt best wel goed aan asfalt. Maar zelf deed ik dat al van kleinsaf, en ik verloor al best wat vel bij het rolschaatsen en lopen en paardrijden, maar nog nooit bij het motorijden. Persoonlijk behoor ik zelfs tot de groep die sneller rijdt als hij/zij zo van dit winddichte motokledij draagt die je het gevoel ontnemen van de gevaarlijke wind en je ook onterecht veel angst wegnemen 'wat als ik val'. Net zoals een autogordel de illusie versterkt dat je veiliger bent met dan zonder, omdat je dan... statistisch bewezen sneller gaat rijden. Net zoals de grotere profieldikte in auto's tussen de venster al bewezen heeft veel meer zijdelings ongevallen veroorzaakt te hebben door de vermindering... aan het uitzicht op andere bestuurders (vooral van rechts).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben voorstander van verplichte beschermende kledij, en ben benieuwd wat dat zal doen aan het aantal motorrijders.
Want jezelf een pak kopen kost al snel 1000 euro. En als het heet is zullen er een pak minder 'zomer-rijders' voor hun plezier gaan rijden. Wat ik zooo verkeerd vind, is dat de stoere vest meestal word gedragen, met daaronder een jeans. Dan kan je beter in je onderbroek rijden, vraag maar aan mensen met schaafwonden van een slider waar de jeans is ingebrand in de huid. Ps: + je voor de uitgebreide correcte uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Newbie, alle begrip voor je standpunt, maar gaan we altijd maar ons eigen standpunt opdringen en zeggen aan anderen wat 'veilig' is? Ik verwijs naar http://www.vb.be/vroeger-zonder-geschreven-veiligheidsnormen.htm voor een document van rond 2004 maar sindsdien zijn rechten en plichten eigenlijk een ziekelijk eigen leventje gaan lijden. Wat jij zegt is dat gelijk welke motard moet beschermd worden door de wet en vadertje staat voor schaafwonden in een onderwerp waar ze tussen auto's door willen rijden. Ik ben persoonlijk een voorstander van MINDER veiligheid en MEER verantwoordelijkheid, terwijl ik 30.000 à 40.000 km per jaar rij met een van de zwaarste toermotors van het moment een Kawasaki 1400GTR van 155 pk sterk met een kilometerteller die tot 300 km/h aangeduid is. Tegelijk ben ik een stuntman die met schaatsen salto's doet over balustrades, maar bovenal ben ik papa van drie kinderen en ben ik per kilometers (zo'n 1.300.000 km al) genomen met al mijn voertuigen wellicht een van de veiligste chauffeurs op de baan (die nooit kwaad wordt op iemand en altijd begrip toont, ook al snijdt men mij de pas af, veronderstel ik dat ze een dringende reden hebben). Technisch gezien is het niet dragen van handschoenen in volledig pak, veel gevaarlijker aan een snelheid van bijv. 50 km/h in vrije vlucht, dan het wel dragen van handschoenen in korte broek en T-shirt. Kijk naar al die zware auto-ongevallen en ik heb veel dokters onder mijn cliënteel, maar bij doorvragen gaat het ALTIJD over snelheid, snelheid, snelheid. Die schaafwonden zijn niks, maar die palen of het gezicht in de zijsteun van een auto tussen voor- en achterportier maken de dodelijke cijfers, niet de infecties. Straffer nog, laat een motard eens goed vallen en zijn vel opentrekken zoals ik leerde skateboarden van een helling, en hij wordt een veel voorzichtigere chauffeur zonder dat hij zijn leven ermee bekoopt. Als iemand op een moto wil stappen, zeg hem dan niet hoe hij erop moet stappen. Het aantal mensen dat met te zware handschoenen midden de baan al zijn startknop af duwde is niet gering. Om die reden zit er zelfs op mijn Kawasaki een beschermstukje boven de startknop en heeft de nieuwe Multistrada ook een automatisch schuifsysteempje boven die startknop. Ik denk echt niet dat we tegelijk kunnen vragen om tussen de auto's door te MOGEN rijden, en omgekeerd mogen vragen om beschermd te worden door de overheid. Meer vrijheid kost veiligheid. En omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat deze hier op dit clipje bijvoorbeeld doet, is natuurlijk niet denkbaar, maar toch moeten we zelfs na de eerste verontwaardiging, tot redelijkheid komen dat ze in dat land andere normen hebben dan hier, die voor ons... moeilijk begrijpbaar zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat die chauffeur zijn kinderen niet graag ziet. Misschien hebben ze niet meer geld, en worden deze kinderen zo sterker dan wij die soms zo verwend zijn (zoals gesteld wordt: wie kan een pak van 1000 EUR betalen, niet de startende motard die een hele oude occasie koopt met versleten banden met een gaatje, met remmen zonder ABS en met kettingspeling). Maar wie kan er het beste rijden? Wie meteen de Kawa 1400GTR berijdt met traction control, of iemand die weet dat hij niet moet panikeren als het achterwiel over olie weggaat of het voorwiel springt als je over een tak rijdt? http://www.garagetv.be/video-galerij/ploegvantstad/Met_zen_allen_op_de_motor.aspx?utm_source=GTVPlayer-facebook&utm_medium=LopendFilmpjeExtern
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@newbie: er zijn ook "goeie" jeans: eigenlijk motorbroeken die er uitzien als jeans dus. (en dus ook duur zijn)
Als je bedoeld tussen een file door, ja dat is wettelijk toegestaan. Als de file max. 40 km rijdt mag je er met gepaste snelheid tussen door. Als er 3 of meer rijbanen zijn moet je altijd tussen de 2 linkse banen door.