Als je hiermee de verbrandingsmotor bedoeld, waarmee motoren worden aangedreven? Dan kunnen we wel een eindje terug in de negentiende eeuw. Om precies te zijn ontwikkelde...
Nikolaus August Otto was de mede-uitvinder van de verbrandingsmotor in 1867 en de stichter van de motorenfabriek Deutz AG (IVECO sinds 1975). In 1867 ontwikkelde hij de eerste viertaktmotor of Ottomotor. Hier ligt de basis van de bedrijven Daimler en Mercedes-Benz...
De allereerste motorfiets met een benzinemotor was echter de Einspur of Reitwagen van Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in 1885...
De Einspur (éénspoor) wordt als de eerste motorfiets met benzinemotor ter wereld beschouwd.
Deze door Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in 1885 gebouwde machine wordt als de voorloper van de motorfiets beschouwd. Hij was voorzien van een zgn. Ottomotor, die volgens het viertaktprincipe werkte. Daimler en Maybach hadden eerst gewerkt bij het bedrijf van Nikolaus August Otto en Eugen Langen, Deutz.
De Einspur werd ook Reitwagen en Petroleum-Reitwagen genoemd, omdat de zithouding op die van een ruiter leek. In zekere zin had de Einspur al moderne trekjes zoals wielen van gelijke grootte, een draai-gashandvat en flexibele ophanging van het blok...
De originele machine ging bij een brand in 1903 verloren, maar in diverse musea zijn replica's te zien. De naam Einspur zou in de motorwereld nog enkele malen terugkomen, bijvoorbeeld bij de Mauser Einspurauto (in Frankrijk: de Monotrace) en de Bastert Einspurauto...
- Bronnen:
-
wikipedia