Kan / mag je met één oog motor rijden? Iemand ervaring?

Onlangs, eind februari heb ik een ernstig oogtrauma opgelopen en aan mijn linker ben ik nagenoeg blind geworden.
Mijn droom is al jaren om motor te kunnen rijden.
Auto rijden gaat probleemloos.
Graag antwoorden waar ik daadwerkelijk iets aan heb.!.!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Mijn partner is blind geworden op 2 jarige leeftijd.
Hij heeft zonder problemen zijn auto- en motorrijbewijs gehaald, en rijdt motor sinds z'n 18e, zonder problemen.

Nu is het voor hem wel anders dan voor jou, omdat hij niet beter weet dan alleen zicht te hebben uit 1 oog.
Ik weet niet hoe dat voelt wanneer je op volwassen leeftijd het zicht van een oog verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In één uhh twee woorden "zwaar klote''
Maar ben vanaf dag één met een positieve instelling aan de slag gegaan om te leren kijken met één oog.
En dit gaat me makkelijker af dan ik had durven hopen.
Na 5 reed ik weer auto, en probleemloos.
Ben nog niet uitbehandeld en zal nog wel meer operaties krijgen.
Gelukkig heb ik een chirurg die door het vuur gaat om het oog te behouden, ondanks dat de functie voor 95% verloren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel sterkte man.
Respect voor je positieve instelling!
Nogmaals: Mijn partner weet niet beter, en heeft nergens problemen mee.
Ik hoop dat dit voor jou ook zal gelden.

Andere antwoorden (3)

Of het mag, weet ik niet, dat zou je bij het CBR moeten vragen. Of het kan, hangt af van je functioneren en hoe je vroeger zag, voor het oogtrauma. Ik kan me voorstellen dat je bij het motorrijden behoorlijk goed diepte moet kunnen zien. Het dieptezien verandert als je opeens met één oog moet kijken. Als jij dat altijd gedaan hebt (dat kan als je bijvoorbeeld wat scheel was, of een bepaalde brilafwijking had), dan zal je nu niet zo erg veel verschil merken. Maar als je goed stereozien had, dan maakt het wel veel uit, zeker bij hoge snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is er bij de rijopleiding extra aandacht nodig om goed en bewust te leren kijken naar het stuk beeld dat mist, het inschatten van de snelheid, enz. Als je andere oog goed is kan het zeker hoor!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijden op zich gaat prima.
De focus en afstand inschatten op iets wat dichtbij is (binnen de meter) is moeilijker dan afstanden bij het rijden.
Na geschikt verklaring door een oogarts mag dit.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij rijden al jaren lang met iemand motor,die maar een oog heeft,en wij merken er niets van,en hij zelf ook niet dus het kan wel.
Het mail-adres wil ik je wel doen toekomen,van die motorrijder,maar niet zo publiekelijk!
geef de moed niet op!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef niet zomaar op hoor ;-)
Maar als de kans heel klein wat geweest dat het haalbaar was dan zou ik er niet aan beginnen.
Ik wacht nu op de verzekerings uitkering en dan wil ik er een beginnen.