Waar moet ik op letten als ik een tweede hands motor koop?

Ik heb net mijn motor rijbewijs gehaald en ik wil nu ook graag een motor kopen. Ik heb zelf niet heel veel verstand van motoren, dus op wat voor dingen moet ik letten bij een motor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is gaaf om jouw dat je jouw rijbewijs hebt. Ik heb er al plezier van sinds 1975 en al vele Km gemaakt met mijn oude BMW (1979). Je kunt op het volgende letten.
-Ga altijd met meerderen kijken, het liefst mensen die al motorervaring hebben.
-Vraag naar de herkomst en de rede van verkoop.
-Als het particulier gaat, laat de motor dan altijd keuren.
-Luister of het motorblok mooi stationair loopt en laat anderen luisteren of er geen vreemde bijgeluiden zijn.
-Kijk naar de verhouding KM en de leeftijd. Soms worden motoren voor minder KM verkocht dan redelijkerwijs kan.
-Hoe zien de banden eruit. Voldoende profiel of eis een nieuw setje banden of fruk de prijs als ze te ver weg zijn.
-Hoe ziet ketting eruit en het tandwiel aan het achterwiel, tenzij je een cardanfiets koopt.
-Zorg dat een motorbedrijf garantie geeft en dat je weet waarop je garantie krijgt.
-Maak een proefrit en neem een geroutineerde motorrijder achterop en even voorop om het stuurgedrag te controleren ter voorkoming van het kopen van een schademotor met een krom frame. Ook kan dan naar het geluid van het blok worden geluisterd bij hogere toeren.
- Heeft de motor altijd trouw zijn beurten gehad?
- Is verlichting in orde en is de motor goed voorzien van alle sappen.
-Zit het boordgereedschap erbij.
-Zitten er tubelessbanden of banden met binnenband op (ivm soort reparatieetje wat je dan altijd mee neemt)

Laat je niet blind maken door een prachtig uiterlijk. De motor is nooit sterke dan zijn zwakste schakel en sluit die dus uit.
Heel veel plezier en ontspanning en veiligheid toegewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat de ketting en banden niet aan vervanging toe zijn. En dat de voorvork niet lek is. Neem iemand mee die die al langere tijd motor rijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel motorzaken kun je een aankoopkeuring laten doen. Zij kijken dan of er geen verborgen gebreken zijn en of de motor zijn geld waard is. Zo'n keuring kost meestal rond de 60 euro en is zijn geld wel waard. Je komt tenminste niet voor verrassingen te staan.
13 jaar geleden
Kijk heel goed naar de motor of hij goed onderhouden is en neem iemand mee die er meer verstand van heeft en zelf ook een motor heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg altijd eerst voor een goede outfit. Helm en kleding. Als je pas begint is het risico groter dat je valt. Goede kleding kan het verschil maken. Een helm koop je bij voorkeur nieuw. Kleding kan tweedehands als het er goed uit ziet. Voor het geld wat er over blijft kun je een andere motor kopen. Als je echt geen verstand van motoren hebt doe je er goed aan iemand mee te nemen die er wel verstand van heeft. Je kunt ook bij een zaak een motor kopen die goed bekend staat.
Je eerste motor is om te leren. Koop dus niet het mooiste van het mooiste. Koop iets wat rijdt en dat blijft doen. Je met je wel verdiepen in een beetje onderhoud. Dit moet je zelf kunnen om dat het regelmatig moet gebeuren. Bandenspanning kontroleren, ketting smeren en spannen. Banden op slijtage kontroleren etc.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kijk bij eenmotor naar slijtage en lekkage.
Vraag wanneer de ketting en tandwielen zijn vervangen en kontroleer zelf de staat van de tandwielen (afgesleten?).
Lekt de motor olie? Dit kun je zien na een testrit, wanneer de motor en de olie warm zijn.
Kijk goed tjussen de cilinders of daar olie zit.

Is het frame recht, is de voorvork recht?
Is er een ongeval met de motor geweest. Glijschade is niet erg, wel lelijk. Een frame wat verbogen is wel (ook gevaarlijk). Dit is moeiijk te zien, maar vaak zie je dat er onderdelen zijn vervangen. Dan moet je alert worden.
Koop een wat oudere motor, waar er veel van zijn. Er zijn dan ook veel tweedehands (sloop) onderdelen van te koop voor een zachte prijs.