Is er een verschil tussen Versnellingsbakolie en motorolie?

Ik heb een Piaggio zip 4t uit 2006 waarbij de olie uit de reductiedeksel is gelekt, en er nu geen druppel meer in zit.Nu is mijn vraag of ik er ook gewoon motorolie in kan gieten 10W40 Synthetisch??
Of kan ik dat maar beter niet doen??Haha!

Toegevoegd na 30 minuten:
hij heeft dus gelekt, maar kan ik ook zelf een pakking maken om het lekken te stoppen bijv. door zoon soort karton wat achterop een kladblok zit??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Als het ongeveer hetzelfde is als bij een auto zou ik dat absoluut niet doen. Dan zal hij lang meer mee gaan. Versnellingsbakolie is veel dikker dan motorolie. Bij mijn auto moet er 10W50 als motorolie in en 75W90 als versnellingsbakolie, en dat verschil is erg groot!

Als het goed is staat ook in je boekje of ergens op een sticker wat voor olieën erin moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zit verschil in en dus niet doen.
Het kunnen dure reparaties opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit kan niet, voor de "vertanding" in jouw motorblok wordt een speciaal type olie gebruikt welke andere smeer eigenschappen bezit als de 10W40 motorolie.

Een pakking maken van karton is niet aan te raden, pakkingmateriaal is een speciaal olie bestendig en niet absorberend materiaal.

De lek van olie uit het vertandinggedeelte in het motorblok is echter geen goed teken, het vertandinggedeelte is een zogenaamd gesloten systeem.
beide assen zowel ingaand als uitgaand zijn gelagerd en voorzien van een keerring tegen het lekken van olie.

Dus voor het bijvullen van de olie checken of er een te veel aan speling op de lagers is (teveel speling op de lagers kan lekke keerringen veroorzaken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf een pakking maken is een slecht idee, want zo'n gat krijg je heel moeilijk ECHT dicht, omdat niks zich aan de olie die er al op zit hecht.

En er zit een groot verschil tussen de gewone motorolie en de versnellingsbakolie.

Maar sommige brommers hebben dezelfde bakolie als motorolie. Een voorbeeld hiervan zijn die oude Honda's.

Het zal dus waarschijnlijk wel goed gaan in eerste instantie, maar gewoon een nieuw deksel en netjes de voorschrveb versnellingsbakolie in de brommer gaat je later ongetwijfeld een hoop ellende schelen.
En zolang hij lek is, raad ik je aan om niet te rijden.