Hoe stel je je achterderailleur opnieuw af?

Ketting verspringt niet meer soepel van ene naar andere tandwiel. Gaat om Shimano Deore.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ík heb zelf Shimano Deore XT en ik ben wil dit ook graag weten. Dus..goeie vraag!
jc54
13 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan.....
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm

Het beste antwoord

bekijk deze video eens (in het engels) http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/ , helpt vast goed. heb je het liever op papier, kijk dan eens bij m-gineering: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op de derailleur zitten twee kleine schroefjes, waarmee je instelt onder welke hoek de derailleur staat. Nu is het de truuk om bij alle tandkransen de ketting met derailleur redelijk in 1 lijn te laten lopen (fiets ophangen en met 1 oog erlangs kijken dus).

Als je zo'n modern kliksysteem hebt, moet die ingesteld worden, hoe dat weet weet ik niet, dat kun je beter door de fietsenmaker laten doen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt eerst de begrenzing af, zodat de ketting op de achtertandwielen MOET blijven, de klikjes staan als het goed is dan correct afgesteld als je de kabel zo spant dat een klik een exacte verplaatsing van een tandkrans geeft.
Staat de kabel te slap of te strak dan zal de klik niet overeen komen met een exacte matching tussen ketting en tandkrans (de ketting zit er dan ergens tussen in) het is natuurlijk belangrijk dat de klik een exacte uitlijning geeft.
Omdat de andere kliks dan op een gedefinieerde afstand liggen, moet de rest dan goed staan.
Het is goed zelf uit te voeren, als de kabeltjes niet zo oud en dun zijn dat ze teveel gaan rekken, dan is een goede afstelling met kliksysteem NIET af te stellen.
Zoek dan niet te lang maar schuif een nieuwe binnenkabel in de buitenmantel en vergeet de smering niet.
(PTFE olie of Ballistol)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad stel je eerst de begrenzingen af met de stelschroeven; hiermee is het minimum en maximum bereik van de derailleur bepaald en weet je zeker dat je alle kransjes aankunt.
Zet vervolgens de derailleur op het kleinste tandwiel EN zorg dat je derailleurhendel in de stand staat voor het kleinste tandwiel.
De derailleurkabel moet nu normaal strak aan de derailleur verbonden zijn. Haal je het kleinste tandwiel niet, maak desnoods de kabel los van de derailleur en maak deze goed vast.
Maar in dit geval had je bij het afstellen van de begrenzingen al gemerkt dat je het kleinste tandwiel niet haalde!
Zit de kabel los, dan kun je deze ook het beste los halen en strak aan de derailleur verbinden.
In principe zou alles nu goed moeten werken. Door rek inde kabel etc. kan het zijn dat de kabel nog niet strak genoeg gemonteerd is, en schakelen loopt nog niet lekker.
Ga dan met de derailleurhendel en ketting naar het grootste tandwielkransje en stel met de fijnafstelschroef zo af dat de ketting mooi loopt op het grootste tandwiel. Luister en kijk dus naar wat de ketting doet.
De fijnafstelschroef zit op de derailleur zelf, daar waar de buitenkabel bij de derailleur stopt.
Als dit netjes is afgesteld moeten nu alle kransjes netjes schakelen, zowel 1 omhoog als 1 omlaag zonder dat de ketting ratelt.
Nog steeds problemen? Dan kabels eventueel vervangen of afvragen of de derailleur niet te veel speling op het mechanisme heeft.

Succes ermee!