Wie is er schuldig bij een botsing tussen een fietser en een scooter?

Ik fietste op het fietspad en wou iets later links afslaan ik ging al wat meer naar links fietsen op het fiets pad. Opeens botst een scooter me tegen mn achterband. Mijn fiets is total-loss en de scooter had ook flink beschadigd, er was niet veel letselschade. De jongen had een opgevoerde scooter.
Wie is er schuldig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.2K

Antwoorden (7)

hm
-Moest de scooter daar niet op de openbare weg rijden?
- Heb jij aangegeven dat je naar links ging, en gekeken of er niemand aan kwam (Zijdelingse bewegingen op de rijbaan moeten aangegeven worden)
- Kon de scooter bestuurder weten dat jij naar links ging.

Het klinkt aannemelijk dat de scooter fout was, omdat hij achter je zat. Maar als jij niet hebt gekeken & aangegeven dat je naar links zou gaan is het jouw fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Degene die achterop rijdt is altijd schuldig.
Heb je zijn adres etc? Je moet hem een brief sturen dat je hem aansprakelijk stelt voor de geleden schade.
Voor de verdere afhandeling, kun je een copie van de brief aan je verzekeringstussenpersoon geven en vragen of zij het verder afhandelen. Als je al je verzekeringen daar hebt ondergebracht zullenze dat wel voor je willen doen.
De scooterrijder moet je brief aan zijn verzekeraar geven.
In feite moeten jullie nog samen een tekening maken van de situatie. Kan dat nog? Beschrijf anders de situatie in jouw brief, heel precies. Waar jullie waren, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij heel plotseling uitwijkt, is het jouw fout. Maar de kans is groot dat de scooter dacht "ik kan daar nog wel langs" en in de te grote vaart bovenop je knalde.

Maar eigenlijk is het een zaak tussen jouw WA verzekering en de scooter-verzekering van de tegenpartij. Een van de twee partijen dient de schade van de tegenpartij te vergoeden. Tot die beslissing is gevallen dient iedere partij zijn eigen schade gewoon voor te schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is hierboven al een paar keer genoemd dat je schuldig bent als je zomaar sorteert zonder aan te geven.. ook moet je altijd eerst achter je kijken voordat je wilt sorteren.. als je dit had gedaan had je zeker te weten de scooter gezien die achter je reed..
in vele gevallen komen fietsers beter af kwa ongelukken en automobilisten en scooter bestuurders worden vaker schuldig verklaard.
helaas vaak niet eerlijk voor een bestuurder.
Je had ook beiden een afspraak kunnen maken om het probleem op te lossen..
elkaars adres en nummers door wisselen..
zo niet sta je niet echt meer in je recht om hem aansprakelijk te stellen als je geen adres,telefoonnummer of kenteken in je bezit hebt..
maar het is altijd verstandig met wat er ook gebeurd de politie erbij te halen zodat je zeker weet dat het netjes afgehandeld word voor beide partijen
veel succes met je fiets hopelijk vind je er snel weer 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de scooter opgevoerd was, doet niets af aan het feit wie er fout zat. Als je voorgesorteerd hebt (je hebt goed achterom gekeken of het kon) en je fietst al op de linkerkant van de weg dan is de scooter fout. Snij je de scooter als het ware af omdat je niet opgelet hebt, dan ben jij de klos. Bij twijfel altijd de politie proces verbaal op laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat met de opgevoerde scooter kan gebeuren, (indien het opvoeren echt vastgesteld is), is dat zijn verzekering niet betaalt, omdat een opgevoerd voertuig niet zo verzekerd is. Maar dat maakt in dit geval waarschijnlijk niets uit, aangezien jij zonder te kijken van richting wijzigt. Echter, zonder getuigen zijn beide zaken moeilijk te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even los van de adviezen, politie erbij halen, gegevens uitwisselen enzo.

Met je gekozen plaats op de weg geef je aan wat je wilt doen. Alleen bij wisselen van een rijstrook dien je richting aan te geven. Als je iets meer links gaat fietsen op het fietspad is dat geen probleem. Als je dat heel plotseling doet kan het wel een probleem worden, omdat het dan gevaarlijk gedrag is. Maar ook geldt dat de scooter met een bel zou moeten waarschuwen dat hij je gaat inhalen. Blijkbaar was jullie snelheidsverschil groot, want anders had hij wel op tijd kunnen remmen om een botsing te voorkomen. Ik denk dus dat hij fout is, hij had een kleiner snelheidverschil moeten houden, en ander duidelijk moeten bellen voor zijn inhaalmaneuvre. Vermoedelijk heeft hij niet op zitten letten.

Check ook even of hij wel op het fietpad mag rijden, binnen de bebouwde kom mag dat namelijk niet.