Kan een fietser (wielrenners inbegrepen) worden bekeurd voor een snelheidsovertreding?

Toegevoegd na 6 minuten:
Voorbeeldje: Dus in de tunnel op het fiets-/brompad bij 's-Gravendeel staat een bord die een max. van 30 km/h aangeeft op het fietspad, ik ga met 45 naar beneden en met 25-35 omhoog. Ik kan dan dus bekeurd worden of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
12K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het nog niet tegengekomen, terwijl ik wel eens te hard langs wat laserende agenten gefietst ben.

Het beste antwoord

Ha, die Gertdejong;

Hoe gek het ook klinkt, een bekeuring wegens een snelheidsovertreding als zodanig kan een fiets op zich niet worden gegeven, omdat de maxima in de wet zijn vastgelegd voor motorvoertuigen. Wel kan een fietser die door zijn snelheid zichzelf of anderen in gevaar brengt of gevaar laat ontstaan bekeurd worden op grond van artikel 5, het zogenaamde kapstokartikel. Is ooit een stukje over geweest bij Blik Op De Weg naar aanleiding van een ligfietser die makkelijk over de 50km/h haalde. Later nog eens met mijn CCV-D1 instructeur besproken en die bevestigde het. Staat ook zo in de WVW.

Toegevoegd na 26 minuten:
Wat natuurlijk ook een kleine rol speelt is dat een fiets wettelijk niet verplicht is een snelheidsmeter te hebben. Alleen daarom al kan een fietser nooit goed controleren wat zijn snelheid was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dat kan, omdat iedereen zich aan de max. snelheid moet houden. Bij wielerwedstrijden ligt de zaak natuurlijk anders.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is voor de politie wel lastig te controleren, maar ze mogen je bekeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de snelheid overschrijd gaat de flitspaal flitsen, maar je krijgt geen boete, simpelweg omdat je geen kentekenplaat hebt waardoor ze je niet herkennen. Ook zijn maximum snelheden niet van toepassing bij fietsers en zijn kilometertellers niet verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt aannemelijk ja...
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook zonder flitspaal kun je worden aangehouden, bijvoorbeeld door een agent met een laserpistool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hansv: Kun je zien op je fietscomputer.
Dat kan volgens mij best lastig liggen. Volgens ARTIKEL 20 RVV:

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.
c. Op het fietspad: 30 km/uur

Fietsers zijn niet expliciet genoemd onder a en b. dus als ze op de weg 55 fietsen (wat ik niet zo snel zie gebeuren) zouden ze niet bekeurd hoeven worden tenzij ze het verkeer hinderen en anderen in gevaar brengen.

Onderstaand bord (A1) geldt m.i. voor bestuurders en daar vallen fietsers ook onder. Een dergelijke beperking geldt voor een wegvak. Dus als er op zo'n bord (20) staat mag je volgens mij met geen enkel voertuig harder dan 20.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kwam ook een eerdere vraag tegen: http://www.goeievraag.nl/vraag/boete-hard-fietsen-lopen.46723

Toegevoegd na 4 minuten:
(AWM antwoord in die eerdere vraag dat ook in artikel 22 fietsers niet worden genoemd).

Toegevoegd na 30 minuten:
Kortom: Als de fietser binnen de bebouwde kom harder rijdt dan 50 en niet het verkeer in gevaar brengt kan de fietser niet bekeurd worden. In theorie kan het wel als er een snelheidsbeperking geldt met een rond gebodsbord, maar ik denk dat je daar wel bezwaar tegen aan kunt tekenen, want het is niet verplicht dat je je snelheid zelf kunt meten op de fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, niet voor snelheidsopvertreding, wel voor het feit dat je verkeer in gevaar brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetgever ging er van uit dat alleen alles wat een motor heeft heel snel kan.maar ja op die lichte wielrenners fietsen kan je ook zo 50 rijden.Het kan zomaar gebeuren dat een snorfietsers zonder helm op in de stad 50 rijdt, op de bon geslingerd wordt en de fietser heerlijk fluitend voorbij de controle kan razen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan een leraar van mij vertelde dat vroeger tegen mij dat hij die echt een keer heeft gekregen met de fiets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry,

Ja dat kan.
Door gebruik te maken van het Kapstokartikel. Artikel 5
Als een agent je snelheid een gevaar vindt kan hij je daar op bekeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, heb onlangs gehoort dat er een coureur geflits werd en een boete gekregen heeft omdat hij 45 reed in een zone 30. Voordeel geen nummerplaat nadeel de flikken stonden er ;-b