Is het slecht voor een elektrische fiets als iemand bij je aanhangt?

een jaar geleden
in: Fietsen
10.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Hij is niet gebouwd om iemand mee te slepen.
Los van dat het gevaarlijk is.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon verboden....

Antwoorden (2)

Ja, daar zijn de fietsen niet op berekend.
Gewicht van de complete fiets, dus e-bike inclusief accu in kg + je eigen gewicht inclusief kleding en schoenen in kg + bagage zoals fiets, rug- of handtassen, kind in kinderzitje(s) en ook een aanhanger plus inhoud in kg = de totale toegestane belasting van je fiets.
Gemiddeld is dat zo’n 130 kg.

Los hiervan, de politie zegt: “Als fietser aanhangen bij een scooter is levensgevaarlijk en daarom niet toegestaan.” Voor een e-bike zal het niet anders zijn.
een jaar geleden
behalve dat het wettelijk niet is toegestaan, is het erg belastend voor de E-bike. Je gaat de motor + accu extra belasten, waardoor eer meer warmteontwikkeling in de accu en de motor ontstaat, met meer slijtage als gevolg.
een jaar geleden