Waarmee kun je een oude fietsketting het beste smeren?

Waarmee kun je een oude fietsketting het beste smeren van een fiets die veel buiten staat?

2 jaar geleden
in: Fietsen
1.7K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Als je fietsketting écht oud is kan het zijn dat je juist door 'm te smeren (nieuwe, andere) problemen krijgt. Vraag eens bij je fietsenmaker na of het nog wel zin heeft je ketting te smeren, of dat je beter een nieuwe om kunt (laten) leggen. Want altijd buitenstaan, dat is niet goed voor een fiets(ketting)

Het beste antwoord

Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is. Ook goedkope rijwielolie voldoet niet.
Kettingolie moet een zeer hoge vlaktedruk (1000 Newton op een pennetje van 3 mm2!) kunnen weerstaan, moet heel goed hechten en mag door water niet afgespoeld worden. Geschikte smeermiddelen die hieraan voldoen vind je bij de betere fietsenmaker (de race- en mountainbikespecialist). Deze speciale kettingoliën (bijvoorbeeld Pedro’s, Sapim, Rohloff of Finish Line) zijn meestal gebaseerd op plantaardige oliën die de genoemde eigenschappen in hoge mate bezitten. Na bewerking en afvullen in kleine flesjes zijn ze prijzig, maar gelukkig heb je er maar weinig van nodig.

Hoe smeer je de ketting van je fiets?
Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.
.
Zoals Ozewiezewozewiezewallakristallix terecht opmerkt: als de fiets niet veel meer waard is, zou je het eerst met goedkope zonnebloemolie kunnen proberen.
Toegevoegd op 09 juni 2021 08:57: tekst
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Hoewel je antwoord volkomen terecht is (dus een plus !) maak ik uit het feit dat de fiets veel buiten staat op dat het om een oud barrel gaat.
Dan lijkt me de dure smeerolie een beetje 'over the top'. Mocht de vragensteller tóch voor goedkope olie gaan dan dan kun je zelfs de zonnebloemolie nog gebruiken die je ook bij het koken gebruikt.

Andere antwoorden (1)

Als de ketting toch al oud is, dan spuit er maar war WD 40 op. Smeert goed, en dringt ook diep door.