Welke binnenband/buitenband kiezen voor fiets?

Ik heb vorige week de achterband (buiten- en binnenband) van mijn fiets vervangen. Ik heb een oude opa-/stadsfiets. Na het er op leggen van de band kwam ik er achter dat het een band was met een Frans ventiel (wat vaak wordt gebruikt voor racefietsen). De band is hard en dus goed opgepompt, maar zodra er gewicht op komt (ik dus op de fiets ga zitten) oogt de band slap. Soms is het zelfs zo dat in kuilen of hobbels het voelt alsof de velg de grond raakt. Kan dit aan de binnenband met Frans ventiel liggen en zou het dan opgelost zijn als ik een binnenband met Hollands ventiel er op leg?

Ik zou dit graag willen weten, alvorens ik weer eventuele onnodige uitgaven moet doen. Alvast dank voor de reactie(s).

Groet,
Bram

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Fietsen
1.8K

Antwoorden (2)

Dat ligt niet aan het ventiel, maar aan de bandenspanning. Er is een verschil tussen hard en hard, als je de band opgepompt hebt., Als je een fietspomp hebt met manometer, pomp de band dan op tot 4 - 4,5 bar.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor je reactie. Een pomp met manometer heb ik helaas niet. Ik heb zelf het idee dat de binnenband zelf te smal is voor de buitenband, ook omdat ik overal lees dat een band met Frans ventiel vooral is voor fietsen met een dunne velg. Zou dit kunnen kloppen?
Inekez1
3 jaar geleden
Het ligt inderdaad niet aan het ventiel, maar met een te kleine binnenband heeft het geen zin om die TE hard op te pompen om daarmee het verschil in grootte tussen binnenband en buitenband op te vangen. Een te kleine band is gewoon te klein. Ook als die hard is opgepompt kan het zijn dat de band meer tussen de velg ligt dan erop. De band zal dan ovaal worden (in de breedte) waardoor je telkens met de velgranden de straat raakt.
Binnenbanden met frans ventiel zijn er niet alleen in racefiets-formaten maar ook in bredere maten voor mountainbikes en cross-hybride fietsen. Het feit dat je ene band met frans ventiel hebt, zegt dus niets over de maat van de band.

Een opafiets/stadsfiets is er in verschillende uitvoeringen die niet allemaal dezelfde velgbreedte hebben.

Om te bepalen welke banden je nodig hebt kun je het beste een lineaal pakken en even opmeten of de breedte van de velg van je voorband en achteband hetzelfde is (tenzij je dat met het blote oog kunt zien). Meestal is dat wel het geval, maar bij een oudere fiets kan het zijn dat er ooit een wiel is vervangen.

Zijn de velgen gelijk en is je voorband wel goed, kijk dan welke bandenmaat er op de voorband staat. Voor de achterband gebruik je dezelfde bandenmaat. De maat van de binnenband moet passen bij de maat van de buitenband en dus ook bij de breedte van de velg. Een te dunne binnenband kun je niet passend maken door m harder op te pompen. Sommige banden hebben wel een marge zodat die binnenband in meerdere maten buitenband past, maar dat zal dan op de binnenband (en op het doosje) moeten staan.

Met de informatie die je nu geeft in je vraag is niet te bepalen welke band je moet hebben. In de tweede link staat een tabel met meest voorkomende fietsbandmaten, maar of jouw fiets onder 'stadsfiets' of 'transportfiets' of 'omafiets' valt is zo niet te zeggen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hartelijk dank voor deze verhelderende reactie! Dit is erg nuttig.