is een band van een omafiets onder te plakken?

hoi ik fiets heel graag maar het liefst zonder versnellingen ik ben geen mietje dat ik versnellingen nodig heb. maar nu fiets ik zo meer dan 100 km per dag en als ik dan halverwege lek rijd is dan de band van een omafiets makkelijk te repareren? of is het überhaupt te doen onderweg om te repareren

5 jaar geleden
in: Fietsen
2K
ronron1212
5 jaar geleden
Als je een reparatie set bij je hebt en een goede fietspomp is dat zeker te doen.
yorick70sgreak
5 jaar geleden
is dus zeker te
yorick70sgreak
5 jaar geleden
bedankt ron ron 1212 ik zal vervolg een pompje en een plakset meenemen.
maar ik vroeg mij het zo af aangezien ik vaak hoor dat je voor onderweg plakken een fiets met derailleur nodig bent?
ronron1212
5 jaar geleden
Fiets op de kop bandenlichters tussen de band en de velg binnenband naar buiten en lek zoeken plakken en dan de band weer naar binnen en de buitenband er weer in drukken. geld voor alle fietsen
yorick70sgreak
5 jaar geleden
is de volledige band ook te vervangen onderweg? mocht dit indien nodig zijn ron ron 1212
TurfGraver
5 jaar geleden
Band vervangen?
Als het in een werkplaats te doen is waarom niet onderweg?
Makkelijk (een bak gereedschap meenemen) is het niet.
bamibal
5 jaar geleden
Er zijn ook noodreparatiesetjes. Een soort spuitbusje met plaksel erin. Leegppompen in je band, en rijden maar weer!
Bordensteker
5 jaar geleden
Wat ook helpt (om vrijwel nooit meer te hoeven plakken dan) is een anti-lekband.
Die heeft vaak een extra sterke laag tegen de binnenzijde van het loopvlak en de wang van de band, die veelvoorkomende oorzaken van lekkages kan tegenhouden. Denk hierbij aan doorns, glas, naalden en punaises.
https://fietsbandplakken.com/antilek-banden/ Meer over wat goede banden zijn en over anti-lekbanden.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/banden/bandentest/ http://www.fietsenpagina.nl/weblog/fietsaccessoires/nooit-meer-een-lekke-band-met-deze-anti-lek-banden/ Overigens heb ik mijn tekst zoals altijd voorbereid in Word, en daarbij moet je dus wél kunnen plakken :-)

Antwoorden (1)

Ja, een fietsband is makkelijk te plakken, ook onderweg. Hiervoor heb je een eenvoudig plaksetje nodig, dat in verschillende winkels verkrijgbaar is. Het bekendste merk van dit soort plaksetjes is Simson.

Het enige probleem is misschien dat het vinden van het lek niet makkelijk is. Normaliter wordt dat met een bak water gedaan (waarin door het lek bubbeltjes ontstaan). Onderweg zal je dit met de achterkant van je hand of met je wang moeten voelen, als het niet meteen duidelijk is waar het lek zit.

Over het algemeen moet je een fietsband binnen ongeveer 15 tot 20 minuten kunnen plakken. Dat je fiets een omafiets is, maakt geen verschil.

Natuurlijk kan je ook altijd om hulp vragen bij huizen bij de plek waar je met je fiets bent gestrand.

Heb je de plakset gebruikt, vul deze dan weer goed aan zodat deze weer compleet is bij een volgende keer gebruik. Anders kom je de volgende keer voor een vervelende verrassing te staan.
...
Niet te vergeten: Een fietspomp heb je ook nodig!
Toegevoegd op 12 juni 2018 22:28: tekst
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Om het lek onderweg te ontdekken bestaat er een hulpmiddel in de vorm van een dubbel rondje ( doorsnee +/_ 4cm) waarin zich kleine balletjes bevinden die gaan bewegen als je het boven het luchtgaatje houdt. Misschien niet helemaal duidelijk, maar verkrijgbaar bij een goede fietsenzaak. Dus geen wang of achterkant van je hand meer nodig. :)
Ivana
5 jaar geleden
Antoni: Plus natuurlijk.