Maakt het uit of je rechts- of linkshandig bent als je op je fiets stapt?

Mijn vrouw is rechtshandig en stapt aan de linkerkant op, ik ben rechts- en linkshandig (vooral rechts) en stap aan de rechterkant op.
Wat is jullie ervaring?

(Rare vraag misschien, maar ik stel deze omdat ik wat onderzoek wil doen, voordat ik een andere/volgende vraag kan stellen die hiermee te maken heeft.)

Nog even ter aanvulling: maakt het uit of het een dames- of herenfiets betreft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Fietsen
5.4K

Het beste antwoord

het maakt niet uit toch?
Maar ik ben links en stap links op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel bijzonder! Leuke vraag. Benieuwd naar je onderzoek! Al denk ik dat we onszelf echt links/rechtshandig kunt noemen. want iedereen gebruikt beide handen. De één gebruikt de ene hand weer voor andere dingen. Zoals dat ik eigenlijk met rechts gitaar speel (zoals meestal wordt gedaan) terwijl ik links beter zou spelen. Helaas kwam ik daar te laat achter ;)
Maar goed, wat ik maar wil zeggen.. eigenlijk is links/rechts zijn allemaal begonnen om het schrijven en aan de hand daarvan gaan we er van uit dat we alles maar met links of rechts doen. Terwijl dit helemaal niet altijd het geval is. Héééééérlijk complex zijn wij ook.

Andere antwoorden (12)

Ja, ik ben linkshandig en ik stap ook aan de linkerkant van mijn fiets op. Ik heb het wel eens aan de andere kant geprobeerd, maar dat voelt heel onnatuurlijk aan. Ik ben trouwens wel heel erg links, doe echt alles links, wissel bijv. ook mijn bestek om.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je stemt ook 'links'?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk ;-)
Ik ben rechtshandig, stap links op de fiets, rechts opstappen is totaal onmogelijk. zou dat niet te maken hebben met de allereerste keer dat je gaat fietsen , iemand heeft het toen voor gedaan en zo ben je het waarschijnlijk blijven doen. Maar ondanks dat ik uitgesproken rechts ben, voetbal ik links, dat heeft niemand me voor gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De voorkeur is per persoon verschillend. Veel mensen hebben een sterke voorkeur voor rechts (of links), anderen zijn rechtshandig (met schrijven) maar linksbenig (met voetballen). En er zijn mensen voor wie het niets uitmaakt, die zijn 'ambidexter'. Probeer ook maar eens je armen op twee manieren over elkaar te slaan, of je handen in elkaar te slaan. Het is maar net wat je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben rechtshandig en ik stap meestal aan de linkerkant op. Maar het ligt er maar aan, hoe ik m'n fiets aantref. Als ik rechts van m'n fiets sta, ga ik niet helemaal m'n fiets omdraaien om links te kunnen opstappen. Vanaf rechts gaat net zo goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar omdat ik rechtshandig ben, heb ik m'n fiets liefst rechts van mij om op te stappen. Als ik moet lopen met m'n fiets heb ik em ook liefst rechts. Maar dan stap ik wel weer van links op.
Ik ben linkshandig (en rechts onhandig).
Ik stap op mijn fiets, staande aan de rechterkant ervan, steunend op mijn rechterbeen en zwaai mijn linkerbeen over het zadel.
Voor mij zit de fietsstandaard dan ook aan de verkeerde kant.
Toen ik brommer reed, had ik altijd een vieze linkerschoen, omdat ik de standaard met mijn voet onder de uitlaat vandaan moest pulken bij het parkeren.

En schaatsen op een ijsbaan vind ik niet leuk omdat ik liever met de klok mee de rondjes mee schaats, in plaats van er tegenin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben rechtshandig en ik doe ook alles met rechts, alleen me fiets opstappen doe ik vanaf de linkerkant. Ik heb het wel eens geprobeerd vanaf de rechterkant maar dit lukt bijna niet. Dan struikel ik en dan valt de fiets bijna om en het is net of ik door iets tegengehouden wordt.

Maar dat komt dan waarschijnlijk omdat als ik opstap vanaf de linkerkant, ik de handeling begin met mijn rechterbeen. Als ik aan de rechterkant op zou stappen zou ik de handeling beginnen met mijn linkerbeen en dit gaat dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het maakt niet uit met welke hand je schrijft. Wat wel uitmaakt is de kant waarvan je hoogspringt. De voet die je voor zet tijdens skateboarden of snowboarden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/linkse-fietsen.4388
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het even uitgeprobeerd, want ik fiets weinig...

Het maakt op zich niet echt uit van welke kant ik opstap vanuit een stilstaande positie. Wanneer ik met het opstappen een beetje vaart wil maken dan geef ik wel de absolute voorkeur voor links. Anders heb ik een complete straatbreedte nodig...

En ik ben linkshandig en doe ongeveer alles een beetje afwisselend met rechts en links...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben "uitgesproken links" en stap aan de linkerkant van de fiets op. Heb de rechterkant even geprobeerd, maar ben daar op verzoek van mijn vrouw mee gestopt: Ze dacht dat ik mezelf bewust wilde bezeren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben links, en stap rechts op. Heel raar idee eigenlijk. hihi. Ik weet niet waardoor het komt, ik heb het mijzelf aangewent, om dingen zo te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben links en stap ook links de fiets op.