Mijn dochter heeft een fiets met terugtraprem. Vandaag ineens wilden de trappers niet meer draaien. Wat zou de reden kunnen zijn?

Tijdens het fietsen wilden de trappers niet meer vooruit (om gewoon te trappen) en niet meer achteruit (om te remmen). Iemand enig idee wat de reden zou kunnen zijn? Het achterwiel draait wel, maar de ketting en het tandwiel achter draaien niet mee.

Toegevoegd na 6 dagen:
Inmiddels teruggeweest naar de verkoper. Die had dit niet eerder meegemaakt. De terugtraprem bleef op de een of andere manier hangen. Gelukkig is e.e.a. weer hersteld. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
7.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je de tandwielen zien? Wellicht zit er een stuk touw doorheen gedraaid. Als je het niet kan zien even de beschermkap verwijderen. Touw of veter kan ook in de trapper zelf gewikkeld zitten.
Reddie
7 jaar geleden
Ik dacht iets soortgelijks, maar dan dat de ketting er af ligt, en klem zit tussen tandwiel en kettingkast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe dan ook even de beschermkap verwijderen, dan zal een van de mogelijkheden zeer waarschijnlijk duidelijk worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan ook zijn dat de trapper as gebarsten is en vast zit in z'n behuizing. Ik vraag me af hoe oud de fiets is en wat de onderhoudsstatus is.

Antwoorden (1)

Het achterwiel zal alleen vooruit kunnen draaien (freewheelen). Achteruit zal het wiel blokkeren. Mogelijk is de ketting gedeeltelijk van het voorste tandwiel afgelopen en zit klem tussen het tandwiel en de trapper.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Benieuwd naar de uitleg van een min.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kettingkast had ik al verwijderd. Ketting zit nog om voor- en achtertandwiel, prima op spanning, en zonder dat er rommel tussen ketting en één van de tandwielen zit.
Achterwiel kan vrij draaien in beide richtingen (ketting draait in geen van beide richtingen mee). Fiets valt nog binnen de garantie, dus verkopen zal het wel (moeten) oplossen, maar ik hoopte e.e.a. zelf te kunnen herstellen. In ieder geval bedankt voor alle reactie tot nu toe.