In welke versnelling kan ik het beste fietsen?

Ik heb een stadsfiets met acht versnellingen. Ik kies de versnelling door te draaien aan een soort wiel dat bij het rechter handvat aan het stuur zit.

Als ik zonder tegenwind op een vlakke asfaltweg rijd, welke versnelling is dan lichamelijk het beste? Moet ik een bepaalde trapfrequentie zoeken, of kan ik gewoon afgaan op wat ik aangenaam vind?

(Normaal gesproken doe ik dat wat fijn voelt. Deze vraag is bedoeld voor wat ik zou moeten doen als ik helemaal "officieel" op zoek zou gaan naar "de beste" versnelling.)

13 jaar geleden
in: Fietsen
13.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker fietsen

Het beste antwoord

Officieel de beste versnelling is de versnelling waar je je het beste bij voelt.
Ben je zwaar en sterk gebouwd dan zul je een zwaardere versnelling aankunnen en je daar prettig bij voelen. Lichter gebouwde exemplaren zullen meer baat hebben bij een lichtere versnelling, en dus vaker rond moeten trappen.
Nadeel van een zware versnelling is de belasting op de knieën; dit zul je op moeten bouwen want de kans op blessures is aanwezig! Lichamelijk technisch gezien is een lichtere versnelling "gezonder" i.c.m. met een hogere trapfrequentie (cadans). Lance Armstrong fietst zelfs met een cadans van ongeveer 100 omw./minuut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Je moet doen waar jij je goed bij voelt en geen last van je knieen kan krijgen of je rug, nek, schoude. Als je inspanning wilt ook dan zal je moeten zoeken waar jij je goed bij voelt.

Ook is het afhankelijk heb je de wind mee of tegen.

Wil je echt stevig fietsen, dan zal je moeten opbouwen.

In ieder geval veel fietsplezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zin het samen eens +
De beste versnelling op je fiets is die versnelling die jou een trapweersand geeft waarbij je het gevoel hebt dat je lekker in je cadans zit. Dit kan een hoge versnelling zijn met de wind in je rug maar ook een lage versnelling zijn met een flinke zuidwester tegen. Ik persoonlijk ervaar de druk op mijn pedalen als een maatstaf voor de juiste versnelling. De beste versnelling is m.i. die.. waarbij jij je nog ontspannen kan voortbewegen zonder te forceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zo denk ik er ook over. +
Vlak versnelling 4 en 5

helling versnelling 2 en 3

wind mee versnelling 6 en 7

wind tegen versnelling 3 en 4

dit is gemiddeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappemaker,hahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet achtertuin: versnelling 1! +1
Mijn fiets heeft 8 versnellingen en mijn route gaat over enigzins stijgend/dalend en vlak terrein. Meestal kijk ik niet naar het nummertje van de versnelling, het moet gewoon fijn aanvoelen. Wegrijden doe ik het liefst in de 3e versnelling. Ik hoor trouwens iedereen om mij heen versnellingen wisselen.
Ik hou wel in gedachte dat het effect van de 5e versnelling gelijk is aan een fiets zonder versnellingen. Die informatie kreeg ik van de fietswinkel.

Gewoon lekker mee spelen!!! Veel plezier!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lekker wilt doorfietsen, zonder al je reserves aan te spreken moet je zo'n 60-70 omwentelingen per minuut maken. Daar moet je dan zelf je versnelling op instellen. Dit rijdt het lekkerste en hou je het langste vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kunst is zo hard mogelijk te fietsen zonder je echt in te spannen en zonder dat je het voelt in je benen.
Begin geleidelijk aan steeds wat harder te fietsen en ga dan steeds een versnelling hoger tot je op dat punt komt.
als je dan een versnelling hoger gaat merk je dat gelijk in je benen en een versnelling minder en je moet te snel trappen.

Op de vraag welke lichamelijk het beste is.
Dan zou ik juist extra 1 versnelling hoger gaan zodat je het wel in je benen voelt en zo dus je benen traint en ook je conditie.

Ik fiets sinds een half jaar elke dag 2x5km en doe zelf de laatste methode op een ijzeren stadsfiets ook met 8 versnellingen. Heb er een km teller op gezet en ben het in de gaten gaan houden.
Na een half jaar met extra 1 versnelling te hoog fietsen en vaak flink doorbijten ben ik op een punt gekomen dat ik tussen de 10-15 km/h harder fiets als in het begin.
Conditie is ook een heel stuk beter.
Ik liep eerder die 5km/h wel eens maar dat was toen een wereldreis en nu met gemak zonder pijn te krijgen in me kuiten en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste versnelling is die wanneer het juiste koppel wordt overgedragen op de fiets en waarbij je het gevoel hebt het minst te moeten "werken".
Zo gaat het ook bij een auto en andere mechanisch aangedreven werktuigen ook. Als je met een auto een helling opgaat, zakt het toerental en dus het koppel en schakel je terug om het toerental en dus koppel te verhogen. Je schakelt zo ver terug dat de juiste balans is gevonden en daarmee de hoogste efficientie.

Als je dus tijdens het fietsen meer weerstand gaat ondervinden (helling, wind, vrouwtje achterop), dan moet je harder "werken", dat voelt onplezierig en dus schakel je een tandje terug.
Een advies welke stand dat is op jouw fiets kan ik natuurlijk niet geven. Dat hangt van vele factoren af (je conditie, beenkracht, weerstand, soort fiets). Maar het is ook niet interessant om dat te weten. Je moet gewoon lekker fietsen en jij bent de enige die dat kan bepalen toch?
Nou ik ga even naar het centrum, op de fiets natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij bergop in de zwaarste versnelling als aangenaam ervaart, mpoet je dat gewoon doen. Het is beslist geen wet van Meden & Perzen,dat je onder bepaalde omstandigheden een bepaalde versnelilling moet gebruiken.
Officieel klopt hier natuurlijk geen bal van,er zijn voor verschillende omstandigheden uiteraard verschillende versnellingen,maar dat lees je wel in de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het fietsen van lange afstanden is het prettig een versnelling te kiezen waarbij een goede balans is tussen kracht en vaak trappen. Je komt op een bepaald moment in een soort kadans die je dan lang kunt volhouden en toch op een redelijk tempo vooruit komt.
Probeer uit en schakel dan eventueel op of af tot je de pretigste versnel;ling gevonden hebt voor jou tempo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer elke versnelling eens uit, voel aan waar je je het beste
bij vindt.