wie is er aansprakelijk bij een proefrit met een electrische fiets?

als je tijdens een proefrit valt, is dan de eigenaar van de fiets aansprakelijk voor de schade aan de fiets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K
Ivana
8 jaar geleden
Ik vermoed dat de eigenaar van de fiets (fietsenwinkel) een verzekering heeft afgesloten voor eventuele schade aan proefrit-fietsen.
Mensen die een elektrische fiets kopen voor de eerste keer zijn er niet aan gewend. Bij ouderen kan dit gemakkelijk tot een ongeluk leiden, dus zit een verzekering er logisch aan gekoppeld.

Antwoorden (2)

Als het echt de fout van de fietser is, zal deze in principe aansprakelijk zijn voor de schade aan de fiets ogv een onrechtmatige daad.
Maar misschien schikt de eigenaar voor kleine schade zodat alsnog een aankoop kan doorgaan.

Vaak hebben mensen wel een aansprakelijkheidsverzekering voor schade aangericht aan spullen van een ander.
8 jaar geleden
"De directie stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal", dit zie je vaak in horeca gelegenheden.
De eigenaar van de fiets is al dan niet verzekerd voor schade aan zijn eigendommen. Leent hij die uit aan derden, is dat nog steeds zijn probleem. Dan kan hij jou aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Iemand aansprakelijk stellen is een heel ruim begrip, en kan voor veer narigheid zorgen.