Wat moet ik betalen na een aanrijding met 2 fietsers?

Op een slechte avond heb ik een fietser die van rechts kwam niet gezien, en hij mij ook niet. Op het laatste moment schrok ik en remde ik af waardoor ik midden op de weg stil kwam te staan. Hij remt totaal niet maar was wel aan het uitwijken. hij knalt keihard op me achterband die volledig verwoest lijkt.
Hij valt me z'n hoofd op het stuur en heeft een scheur in zijn oog.

Ambulance en politie gebeld natuurlijk, gegevens verwisseld.
Maar ik heb geen WAVerzekering.
De politie vind het een moeilijke situatie wie er fout is.
We hebben beide dezelfde verklaring: we zagen elkaar niet.

Dus alle schade is voor ons beide toch?

Aan de andere kant zit ik ook te denken. ik sta binnen een seconde stil,
Hij rijdt me hele achterband naar te klote. Ongetwijvelt heeft hij niet geremd, en hij kwam ook met 30 km/h van een heuvel af denderen.

Is dit niet zijn eigen domme schuld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf als de fietser geen voorrang heeft zijn fietsers beschermt. Je moet bergen verzetten om maar 50% van de totale schade te hoeven betalen.
Dus grote kan dat je voor alle schade moet opdraaien.

Antwoorden (1)

Vervelend zo'n ongeluk. Ik ga ervan uit dat jij niet op een voorrangsweg reed maar op een gelijkwaardige kruizing (geen zandweg/uitrit etc). Alle bestuurders van rechts hebben dan voorrang. Dus die andere fietser heeft voorrang. Jij bent dus aansprakelijk. Ook als je midden op de weg stil stond want dan blokkeer je de kruizing en dat mag ook niet.

Omdat je geen AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) hebt draai je zelf voor alle kosten op. Met een beetje geluk dekt zijn ziektekostenverzekering de medische kosten.