2 fietsers fietsen samen 1 fietser slaat af en rijd de andere recht doorgaande fietser aan wie is aansprakelijk?

2 rechtdoorgaande fietsers fietsen samen de buitenste fietser die aan de linker kant rijd wil rechtsafslaan en rijd daarbij de rechtdoorgaande fietser aan wie is er dan aansprakelijk ze zijn beide vlakbij huis.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Antwoorden (2)

Dat ze beide vlakbij huis zijn maakt niet uit. Al fietsten ze aan de andere kant van het land, de regels zijn overal hetzelfde.

Hier is sprake van rechtdoorgaand verkeer en afslaand verkeer. Afslaand verkeer moet voorrang verlenen aan rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg. De afslaande fietser is dus aansprakelijk.

Het bovenstaande geldt voor volwassenen. Indien het om kinderen gaat, kan de aansprakelijkheid heel anders liggen - kinderen zijn nu eenmaal niet altijd juridisch aansprakelijk te stellen voor hun gedrag.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan praat je wel over kleine kinderen, die nog niet geacht kunnen worden basis verkeersregels te kennen en te kunnen overzien. Mijn kinderen wisten dit ECHT voor hun zesde al - moet wel, als ze al jong veel moeten fietsen. Dan giet je dat soort regels er met de paplepel in. Maar voor veel kleine kinderen is de fiets de eerste jaren primair speelgoed.Van heel jongere kinderen die elkaar of een ander in de wielen rijden....tja, de vraag is of ze dan al veilig genoeg zijn om op het fietspad te rijden zonder begeleiding, maar meestal noemen we dat gewoon een ongelukje. Gaat ook nog niet zo hard. Het is ook niet zozeer dat de regels niet voor hen gelden, maar dat alle andere verkeersgebruikers er voortdurend voor moeten waken dat ze ze nog niet KUNNEN kennen en nog niet voldoende controle over hun voertuig of verkeersinzicht hebben.
Maar als jou kind van vijf, zes, op een woonerf tekeer gaat alsof hij op het circuit zit en een bejaarde van de fiets en ongelukkig rijdt, is de schade toch echt wel voor de ouders.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zo te zien probeert die verzekering zich eruit te kletsen. Voor hetzelfde geld dacht de rechtdoorgaande fietser dat de ander nog even met hem/haar mee zou rijden, naar diens huis, of om nog even een patatje te gaan halen of zo. Los daarvan: zelfs als ik weet dat de ander wil afslaan, dan nog geeft dat die ander niet het recht mij aan te rijden. De ander weet dat namelijk ook, en die weet ook dat de rechtdoorgaande fietser rechtdoor zal gaan. Kortom, op twee punten een foute redenatie van een verzekeraar die het geld graag in eigen zak wil houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet de afslaande fieter niet voorsorteren? :)
Thecis
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verzekeringen proberen altijd zich er uit te kletsen. Maar al waren het zusjes of moeder en dochter (al zulk je dan buiten de verzekering om iets regelen) , dan nog is de afslaande fietser altijd fout.
Als de kinderen oud genoeg zijn om te weten wat je moet laten zien en weten dat je afslaat en daar een veiligheidsmarge voor moet inbouwen c.q. voorsorteren(dus boven de pakweg 12-13 jaar, dan moet je dat ECHT mogen verwachten) kan de verzekering lullen als brugman, betalen moeten ze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat er sprake is van inhalen. Daar gelden ook regels voor. Bv niet inhalen op een zebrapad etc.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zelfs ALS het rechtdoorgaande meisje wist dat haar vriendin wilde afslaan, kan niemand van haar verwachten dat ze fors in de remmen gaat om de ander voor te laten gaan. Zelfs ALS het afslaande meisje ervan uitging dat de ander wist dat ze wilde afslaan, had ze niet mogen afslaan toen bleek dat het andere meisje gewoon doorfietste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft de afslaande fietser ook duidelijk aangegeven af te willen slaan? De afslaande fietser had naar mijn mening moeten afremmen en dan achter de andere fietser langs moeten gaan. De rechtdoor gaande fietser is dus niet aansprakelijk
Cryofiel
9 jaar geleden
Het maakt niet uit of de afslaande fietser aangeeft dat hij af wil slaan. Als ik als fietser linksaf wil slaan en ik steek keurig mijn hand uit, betekent dat niet dat een tegemoetkomende automobilist moet remmen om mij voorrang te geven.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat is gewoon net zo iets als inhalen voor een kruispunt waar je zelf rechts wilt afslaan. Lomp dus...
"Rechtdoor op de zelfde weg gaat voor".

De fietser die afslaat en de ander recht in de wielen rijdt is zo fout als het maar kan ; die hoort eerst te kijken of hij wel af kan slaan, te kijken of hij de ruimte heeft, afstand te nemen en desnoods achter de rechter fietser te gaan rijden, zijn hand uit te steken, weer goed links, rechts en achterom te kijken of hij niet meer verkeer hindert en DAN pas af te slaan.

Degene die wil afslaan, weet dat hij wil afslaanb. Alle andere verkeersgebruikers weten dat niet, en mogen natuurlijk op geen enkele manier verrast of gehinderd of in gevaar gebracht worden door een plotseling afslaande fietser (of voetganger of auto wat dat aangaat).

Zier ook http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/overig/voorrang.58365
Dat gaat over een auto, maar deze regel geldt voor alle verkeer op de openbare weg, zelfs voetgangers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dan zou het niet anders zijn. Dan nog steeds zou je voor afslaan de ruimte moeten nemen / creeeren c.q. voorsorteren. Je mag er niet zondermeer op vertrouwen dat de ander nooit een fout maakt of geen pech kan hebben. Dat is eigenlijk hetzelfde als te dicht op je voorganger rijden. Alleen wanneer je nadrukkelijk, opzettelijk en zonder reden keihard op je rem gaat staan ben je dan als voorste auto fout. In alle andere gevallen is de achteroprijdende auto schuldig. Dus hier zou alleen als de rechterfietser willens en wetens en opzettelijk om de ander vast te zetten rechtdoor rijdt, blaam treffen. En dat lijkt me toch wel erg sterk. Dat het in de praktijk veel voorkomt en ook vrijwel altijd goed gaat, wil niet zeggen dat niemand blaam treft als het echt een keer goed misgaat. (En hierbij denk ik meteen aan het ongeluk met de monstertruck onlangs in Haaksbergen ).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verhaal dat ze kon weten dat de andere fietser afsloeg is natuurlijk je reinste bullshit.
Ik fiets regelmatig met mijn dochters lange stukken, waarbij je verschillende routes kunt nemen. Minimale verschillen, pure willekeur. Gaan we door het bos of langs de weg ? Moeten we nog langs de bank of rijden we door de woonwijk ? Wil je eerst rechts en dank links of eerst links en dan rechts om op het zelfde punt uit te komen ?Dus ja, nog steeds letten we bij elke bocht, zelfs tien meter van het huis, op of de ander rechtdoor wil of rechtsaf of linksaf. Vragen het desnoods voor de bocht. Dat is een gewoonte geworden, al nemen we negen van de tien keer dezelfde route.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat iemand iets zou moeten KUNNEN weten, wil niet zeggen dat je er van uit kan gaan dat hij het ook WEET en er op dat moment ook aan DENKT. En je kunt er zeker geen rechten aan ontlenen. Het is gewoon afschuifgedrag.