Schakelen met mijn fiets gaat niet, hoe kan ik dit repareren?

Het gaat om een fiets met 3x7 versnellingen. 1 en 2 van de de hoofdversnellingen doet hij prima enkel het overschakelen naar de 3 pakt hij niet. Als ik hem omhoog 'klik' hoor je een hoop geratel maar ik zie niet dat mijn ketting verschuift (ik neem aan dat de hoofdversnelling in de kast bij de trappers zit). Ik heb al rollende geschakeld en weinig tot iets bijgetrapd.
Kan ik zo kijken (en repareren) wat er loos is? De ketting zit nog goed gespannen en vuil kan ik niet ontdekken.

9 jaar geleden
in: Fietsen
4.1K

Antwoorden (1)

Het klinkt mij als onvoldoende spanning op de kabel naar de derrieur. Na verloop van tijd rekt de kabel namelijk iets op en zeker met dit warme weer kan het dan zijn dat de kabel op zijn minimale of maximale bereik te slap staat. De fiets schakeld dan goed naar 1 van de 3, wat minder of net aan goed bij de middelste en kan er naast zitten bij versnelling 1 of 3 afhankelijk van over of onderspanning.

Stel de kabel en test of alle drie de versnellingen weer werken dit kan doorgaans door de stelnippel te verdraaien bij het stuur maar ook zijn er fietsen waarbij de spanning vlak bij de krank of derrieur geregeld wordt. Luister goed of deze soepel overgaan in de ander. Hoop dat dit het probleem verhelpt anders is de fietsen maker er waarschijnlijk slechts een paar minuten mee bezig.

De bron is de Fietstechniek basis met veel informatie over klein onderhoud.