gevallen met fiets van vriendin, hoe met wa verzekering regelen?

Gister ben ik met de fiets van een vriendin gevallen over me scooter, de fiets helemaal stuk, hoe moet ik dit regelen met me wa verzekering en gaan ze uitkeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
Het doet er niet toe of de verzekering gaat uitkeren.
U hebt schade toegebracht aan een ander, en daar bent U zelf voor aansprakelijk.
Uw vriendin heeft er geen boodschap aan of U het wel of niet bij een verzekering kunt verhalen.

Antwoorden (1)

Jij moet je verzekering bellen en vertellen wat er gebeurd is. Als je WA verzekerd bent, wordt de schade aan de fiets vergoed en zal je de schade aan de scooter zelf moeten betalen.

Dat is de bedoeling van WA [= wettelijk aansprakelijk] de schade voor de ander is verzekerd, je eigen schade niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik begrijp uit het verhaal is de veroorzaker niet met zijn/haar scooter tegen die fiets aan gereden maar met de fiets tegen de scooter. Dus schade verhalen via de WA verzekering van de scooter gaat niet. Veroorzaker was niet de bestuurder van de scooter. Veroorzaker zal het op de persoonlijke WA verzekering moeten verhalen (of uit eigen zak betalen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gilles : voor zover ik weet ben je "persoonlijk" WA = wettelijk aansprakelijk [= verplicht, dus persoonlijk] verzekerd. Het gaat er dus om dat VS op andermans fiets deze aan barrels reed. De schade aan de fiets wordt dus vergoed door de verzekering en de [eventuele] schade aan de scooter zal VS zelf moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het goed is heeft de VS twee WA verzekeringen. De persoonlijke en die van de scooter (al dan niet aangevuld met een plus of all-risk verzekering). Ik doelde ook op dat de VS de persoonlijke verzekering hiervoor moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja natuurlijk... ik ook, misverstand ;-))